21 Februari 2011

Hikmah vs Nikmat

Jika dengan hikmah ALLAH..satu jalan ditutup dihadapanmu..maka dengan rahmat-NYA..DIA akan membuka jalan lain bagimu yang lebih bermanfaat daripada jalan yang pertama.. (Abdullah Alwi Al-Haddad)..

Janganlah kalian berdukacita di atas dugaan yang menimpa ini..sesungguhnya ALLAH telah memberikan kepadaku empat orang anak..yang satu diambil dan masih ada tiga orang lagi ditinggalkan untukku..Alhmadulillah..

ALLAH telah memberikan kepadaku empat anggota badan..satu di antaranya telah diambil dan yang tiga lagi masih ditinggalkan untukku...

Alhamdulillah...

Demi ALLAH..kalaupun DIA mengambil sedikit daripadaku..DIA telah memberikan kepadaku yang lebih banyak..kalaupun DIA mengujiku sekali..DIA telah memberikan keselamatan kepadaku berkali-kali... ( urwah bin zubair)..

Seseorang tidak akan mengerti akan kedudukan suatu nikmat kecuali dia berada pada keadaan yang berlawanan dengan nikmat itu..dan tidak akan terhibur seseorang yang ditimpa dugaan kecuali mengetahui ada orang lain yang ditimpa dugaan seperti dirinya.. (Abdullah bin Alwi Al-Haddad)

Umar al- khattab hampir tidak pernah mencela makanan..seorang pembantunya, Yarfa pernah berkata : "aku benar-benar akan menyediakan makanan agar umar mencelanya." Maka dia membuat susu yang masam lalu menghulurkannya kepada umar..ketika meminumnya..dia mengerutkan dahi sambil berkata : " alangkah enaknya minuman daripada rezeki ALLAH ini." ( Hanasy bin Al-Harith)..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan