24 November 2011


Di manakah KESILAPAN penutupan AURAT wanita hari ini???

Jawabnya seperti berikut :-

KESALAHAN PERTAMA : Aurat itu adalah memakai tudung sahaja.

KESALAHAN KEDUA : Bertudung tetapi ber‘T-Shirt’ berlengan pendek.

KESALAHAN KETIGA : Bertudung tetapi baju kebarungnya terbelah kainnya.

KESALAHAN KEEMPAT : Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan mudah ‘menggoda’.

KESALAHAN KELIMA : Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya.

KESALAHAN KEENAM : Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.

KESALAHAN KETUJUH : Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.

KESALAHAN KELAPAN : Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya.


Sebahagian wanita menyangka bahawa tutup aurat tu adalah tutup rambut sahaja. Ia adalah tidak tepat sama sekali. Asasnya adalah dari firman Allah SWT ertinya :

“Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan JANGANLAH KAMU MENDEDAHAKN AURAT DAN PERHIASAN KAMU KECUALI APA YANG TERZAHIR.” (an-Nur: 31)

Pengertian khumur (tudung), iaitu semua alat yang dapat dipakai untuk menutup kepala. Sedang apa yang disebut ‘juyub’ kata jama’ (bentuk plural) dari kata jaibun, iaitu belahan dada yang terbuka, tidak tertutup oleh pakaian/baju.

Setiap perempuan Islam WAJIB menutup kepalanya dengan tudung dan bahagian dadanya termasuk juga leher, sehingga semua tempat-tempat yang boleh membawa fitnah tertutup dari perkara yang memungkinkan dilihat oleh orang-orang yang jahat hatinya. Nauzubillahiminzalik~

28 September 2011

~~ BerJUBAH tp seperti x berPAKAIAN ~~

Berhenti MeLUCAHkan Jubah Muslimah ! Berhenti MeSEKSIkan Jubah Muslimah.

Ini satu teguran penulis kepada pengusaha-pengusaha butik, kakitangan-kakitangan kerajaan, cikgu-cikgu dan wanita-wanita Melayu Islam sekalian.

Mungkin di tanah arab, Jubah adalah satu pakaian budaya tetapi di Malaysia, Jubah adalah simbol pakaian mulia yang mencerminkan personaliti akhlak Islam. Jubah membawa imej Muslimah yang merendah diri, pemalu, sederhana dan mulia. Sudah pastinya, ciri utama Jubah yang dikehendaki Islam adalah menutup-memelihara Aurat dan bukannya membalut-membonjol Aurat seperti yang diamalkan segelintir Muslimah moden zaman kini.

Kemajuan industri fesyen Muslimah tidak boleh dijadikan alasan. Imej kesederhanaan dan kemuliaan Jubah WAJIB dikekalkan dan TIDAK BOLEH dirosakkan dengan sebarang elemen-elemen tabarruj dan berhias untuk menunjuk cantik. Apatah lagi jika Jubah cuba digabung-padankan dengan rekaan yang sendat dan ketat, sudah pasti hukumnya HARAM dan berdosa besar di dalam Islam. Akan terhasillah nanti sepasangJubah yang MAKSIAT.

Telah menjadi trend fesyen sejak kebelakangan ini, ramai wanita Islam di Malaysia gemar mengenakan Jubah untuk ke majlis-majlis dan ke tempat kerja, khususnya pada hari Jumaat.

Malang sekali, Jubah-jubah yang dipakai mereka sudah hilang faedah dan hikmahnya di sisi Islam. Memang Jubah mereka labuh dan tidak menampakkan warna kulit, tetapi rekaaannya sengaja mengikut potongan badan si pemakai khususnya di bahagian dada dan pinggang. Seolah-olah mereka cuba memasukkan unsur ‘ketat’ dari fesyen kebaya ke dalam fesyen Jubah.

Selain daripada itu, Jubah juga tidak sesuai diperbuat daripada fabrik yang terlalu lembut kerana ia akan melekat di badan. Diburukkan lagi dengan rekaan Jubah yang sendat di bahagian dada, maka akan kelihatanlah bentuk buah dada yang ketara dari luar Jubah. Sekiranya rekaan sesebuah Jubah Muslimah itu direka mengikut lenggok bahagian pinggang, maka di bahagian punggung juga turut akan menjadi sendat. Fabrik Jubah yang terlalu lembut berwarna plain akan menyebabkan bentuk seluar dalam kelihatan dari luar Jubah apabila wanita Islam itu duduk, berdiri dan berjalan. Istighfar !

Tujuan asal Jubah adalah untuk meminimum dan menghalang kesan seksual dari Aurat tubuh wanita ke atas pandangan nafsu syahwat kaum lelaki yang melihat. Tetapi, apa gunanya lagi, jika Jubah pun sudah mula disendat dan di-kebaya-kan akan rekaannya. Apa maknanya Jubah Muslimah sekiranya lelaki boleh terangsang nafsu apabila melihatnya.

Ingatlah, Jubah yang direstui dan diberikan pahala di dalam Islam adalah Jubah Muslimah yang dipakai kerana kesungguhan mahu memelihara Aurat bukannya kerana keseronokan mengikut perkembangan fesyen. Jubah Muslimah yang sebenar mestilahlonggar dan lapang. Maka, rekaan Jubah Muslimah tidak boleh ditempah sendat dan mengikut alur bentuk tubuh wanita..

19 September 2011

~~ wahai cinta ~~

Duhai sahabat...
Cinta itu di dalam hati...
kita mempunyai sebuah rumah...
Rumah itu sentiasa dikunjungi tetamu...
Ada yang baik dan ada yang buruk..
Terkadang rumah itu cantik apabila kita kemaskan..
kita hiaskan dengan perabot KETAKWAAN..
diwarnai indah dengan warna-warna KEIMANAN..
bahkan menjadi perhatian jika dilengkapi dengan kelengkapan ILMU pengetahuan..
Tetamu yang baik hadir menambah perabot rumah mu, wahai kawanku...
Dia mengindahkan lagi warna pada dinding hatimu bahkan sentiasa mengajak memenuhi rumahmu dengan kelengkapan ILMU...

Dan ketahuilah duhai sahabatku...
Tetamu burukmu hanya ingin mencuri perabotmu,
merosak dinding hatimu dan melenyapkan kelengkapanmu
sehingga rumahmu roboh dan kau sendiri ditelan bumi kemaksiatan...
Suatu hari, bayu lembut menyapa telingamu,
mengkhabarkan tentang tetamu yang bernama CINTA ingin bertandang ke rumahmu...
Dan berhajat tinggal di dalam kamar hati mu...

Kau gembira mendengarkannya...
Maka tatkala sang CINTA sampai di hadapan pintu rumahmu...
Apa yang akan kau lakukan ???
menerimanya sedangkan rumah mu bersepah tak terurus ???
Dengan perabot TAKWA yang reput dan sudah lapuk tak diganti,
dan warna-warna IMAN yang luntur tak diperbaharui...
Dan hiasan kelengkapan ILMU yang masih belum mencukupi ???
Sekalipun hatimu berat...

Pintalah sang CINTA itu pulang...
Beritahulah kepadanya... :
Maafkan aku...
Aku masih belum bersedia untuk menerima kau sebagai tetamuku...
Kerana...
Aku ingin menggantikan perabot TAKWA ku kerana ia sudah reput tak bermaya...
Agar TAKWA ku mengingatkan aku agar aku mencintaimu tanpa melupai PENCIPTA ku,
yang Maha Pengasih...

Dan kau sendiri selesa beristirehat di dalam hatiku...
kerana aku ingin memperbaharui warna IMAN pada dinding rumah (HATI)ku...
Agar hilanglah gelisahmu,
reduplah hatimu dan tenanglah jiwamu saat kau memandang
warna-warna IMAN yang indah berseri...
Terang dan menerangi...
Kerana aku ingin menambah segala kelengkapan dan hiasan ILMU dalam rumahku...
Agar kau selesa baring atas hamparan permaidani HARTA ku
dan kau selesa dengan tutur bicara HIKMAH ku...

Kau tahu wahai CINTA ???
Kerana setelah aku menerima mu sebagai tetamu ku...
AKU TAK AKAN BIARKAN KAU KELUAR DARI RUMAHKU BUAT SELAMANYA.......

Duhai sahabat..
... Sungguh cinta itu indah,
Namun ia adalah satu anugerah apabila kita sudah mampu dan bersedia...
Tetapi bagi pelajar macam kita ???
Cinta itu biasanya hanyalah musibah...

Cintailah ALLAH...
Yang sentiasa mencintaimu,
memeliharamu dan mengasihimu...
Saat mereka bertanya...
Mengapa kau mencintai ALLAH ?
Katakanlah wahai temanku...
Kerana ALLAH lah yang menciptakan aku,
memeliharaku dalam rahim bondaku,
kerana aku Mendengar namanya saat bapaku berseru di telingaku...
Kerana Dia yang menumbuhkan dagingku...
Dan mengukuhkan tulangku...
Dan sentiasa memaafkan segala salah - silapku...
Tutur bicara mulutku...

Bagaimanalah aku mampu untuk mencintai sesuatu atau sesiapa melibihi ALLAH...
Aku tak menemui alasan untuk mengingkari Nya...
Hidup dan matiku.......
Segalanya untukNya........

26 Ogos 2011

~~ Bila kini ~~

Bila kini ku sesali..
dikau tak mungkin kembali..
saat jatuh cinta adakah ia masih mengerti..
aku masih disini mengira detik-detik terakhir..
kala rindu ku berdarah masihkah aku teguh menanti nya..
takkan terdaya menggungkap kan rasa
satu antara resah yang berjuta hadir nya
gerhana tika terpancar pelangi yang indah..
saat tertawa berbungakan duka..
bila ada dan tiada putus ditengahnya..
hingga kau berubah lumpuh lafaz semua aura..

24 Ogos 2011

TERIMA KASIH KERANA kECEWAKAN PERASAAN SYG~~~

23 Ogos 2011

~~ Gadis ~~

Gadis...
Kau cantik pada pandangan
Lahirmu menjadi permata
Belahan jiwa ayah bonda
Gadis...
Tika kau memandang dunia indah
Kau hiburkan jiwa raga
Hingga hampir ternoda
Gadis...
Berhiburlah seadanya
Kerana dunia persinggahan cuma
Perlabuhan sementara buat perantau
Yang telah duduk melepaskan lelah
Menyediakan bekal, menyemai benih
Kemudian berlepas pergi
Ke alam abadi persinggahan abadi
Gadis...
Duniamu indah
Namun usah kau terpedaya jauh
Lalu membiarkan dirimu
Menjadi habuan nafsu bermaharaja
Pergunakanlah akal dan hati untuk berfikir
Mata dan telinga untuk berwaspada
Kutiplah sebanyak-banyak bekalan amal
Untuk persinggahan abadi
Persinggahan yang maha indah, maha segala
Itulah SYURGA-NYA

~~ saat kugapai kasih-MU ~~

Saat kugapai kasih-MU
Barulah kutahu dalam diri ini
Ada sejuta keindahan yang belum kukenali
Andai lama dahulu kukenal diriku
Tidaklah aku menjadi hilang dan liar
Dan tersedar dari jalan-MU
Saat kugapai kasih-MU
Barulah kutahu betapa kerdilnya aku
Ketika tangan kutadah pasrah
Kalbu menangis tanda bersalah
Jiwa merintih ingin berubah

Saat kugapai kasih-MU
Barulah kutahu betapa manisnya iman
Betapa indahnya akhlak mehmudah
Betapa syumulnya islam
Yang dahulu tega kupersenda

Saat kugapai kasih-MU
Kuingin selalu bersama-MU
Mencapai makna hamba yang soleh
Mengecap nikmat beribadat
Siang..malam setiap detik
Jiwa raga kupersembahkan untuk-MU
YA ALLAH

07 Julai 2011

~~ berbahagialah kau wanita ~~

Kepada setiap muslimah yang rela Allah swt sebagai Rabbnya, Islam sebagai agamanya dan Muhammad sebagai Rasulnya.
Kepada setiap pendidik yang berjihad di jalan Allah dengan untaian kalimahnya, menjaga norma-normanya dan menyucikan jiwanya.
Kepada wanita yang bimbang dan bersedih, berbahagialah dengan dekatnya kemudahan, datangnya pertolongan Allah swt serta janji pahala yang besar dan terhapus segala dosa.
Tidak ada kecantikan bagi seorang wanita, tiada pula keindahan, harga diri dan kedudukan kecuali beriman kepada Allah swt. Apabila dirinya tegak di atas jalan ini, maka dia lah wanita yang mendapat petunjuk, diterima amalnya dan menjadi wanita pilihan disisi Rabb-Nya.
Namun, jika dia melepaskan jalan kebenaran tersebut, kafir terhadap Tuhannya, mengingkari agamanya dan melepaskan tuntutan-Nya, maka dia lah cermin kepada wanita yang murahan, hina dan terbuang.
Pada saat itulah sinar kecantikan seorang wanita mula menghilang, walau berkalung gugusan bintang di langit, meskipun bermahkota bintang gemini dan matahari terbit di keningnya.
Wahai wanita muslimah yang jujur, wahai wanita mu'minah yang selalu kembali kepada Allah.
Jadikanlah dirimu itu seperti sepohon kurma. Jauh dari keburukan, menjulang tinggi menghindar dari sifat mengangau. Dilempar dengan batu dia menjatuhkan buahnya, tetap hijau pada musim panas mahupun dingin dan memberikan manfaat kepada sekalian manusia.
Jadilah engkau orang yang menjauhi perkara-perkara yang rendah, keperibadianmu terjaga dari segala pola hidup yang menipu rasa malu. Ucapanmu adalah zikir, pandanganmu melahirkan ibrah (pengajaran), diammu adalah berfikir..
Saat itulah engkau mendapatkan ketenangan dan akan diterima oleh penduduk bumi. Tercurah segala pujian yang baik-baik, doa yang jujur dari semua makhluk, dan Allah swt akan menjauhkanmu dari awan kesempitan, bayang-bayang ketakutan, dan gumpalan kekeruhan.
Tidurlah berbantalkan curahan doa orang-orang mu'min, lalu bangunlah untuk meraih pujian yang ditujukan kepadamu. Saat itulah engkau mula menyedari bahawa kebahagiaan bukan terdapat pada simpanan harta, kad kredit dan kereta, rumah yang bagaikan istana, mahupun pada kasih nya seorang manusia, namun pada ketaatan terhadap Zat Yang Maha Terpuji. Kedamaian hidup bukan pada hiasan keduniaan, bukan pula mengabdi kepada hamba, namun kepada kepatuhan terhadap Zat Yang Maha Mulia.
Pesanku, jadilah seorang wanita yang bermaruah, yang punya kedudukan tinggi di sisi Tuhannya. Di mana namanya sentiasa disebut-sebut dalam kalangan para malaikat, dan yang berjaya memperoleh cinta yang Teragung, iaitu cintanya Ya Rabb lantas menjadi wanita yang paling bahagia di dunia..

~~ Ya Allah

ku basahkan wajah dengan wudhu..
agar suci hatiku..
ku basahkan mataku dengan air mata taubat..
agar terhapus segala dosa..
ku basahkan lidahku dengan zikrullah..
...agar hatiku kan jadi tenang..
Ya Allah..
kami datang lagi tanpa jemu..
kami datang membawa rindu..
kami datang dengan rasa malu..
kami datang ingin mengadu..
Ya Allah..
kami datang bersama dosa..
dosa yang tidak kami sengaja
dan dosa yang kami sengaja..
dosa yang kami ketauhi..
dan dosa yang tidak kami ketauhi..
Sesungguhnya ya Allah..
kami datang untuk bertaubat padaMu..
kami datang memohon keampunanMu..
kami datang mengharap rahmatMu..
kami datang meminta redhaMu..
Ya Allah..
andai Kau tidak sudi lagi memandang kami..
harus kemana lagi wajah ini ingin ku palingkan..
andainya tiada keampunan lagi buat kami..
apalah ertinya kehidupan ini ya Allah..
andainya Kau sudah tidak sudi mendengar kami..
pada siapa lagi tempat kami mengadu ya Allah..
Ya Allah..
hamba datang berserah diri..
padaMu tempat kami bergantung..
Tiada Tuhan melainkan Engkau ya Allah..
yang Maha Pengasih yang Maha Penyayang..
Segala puji bagiMu.. Tuhan semesta Allah..
Terimalah taubat kami ya Allah..
Amiin Amiin ya RabbalAlamin

03 Jun 2011

siapakah yang akan membahagiakan kita..??

Bismillahi minal Awwali wal Akhiri ..

Allahlah yang akan membahagiakan kita. Tetapi mungkinkah Allah akan membahagiakan kita kalau kita tidak mahu dibahagiakan ?. Dalam salah sebuah firman-Nya, Allah menerangkan bahawa Allah tidak akan merubah nasib manusia selama manusia itu tidak mahu ...merubah nasibnya sendiri.
Maka dari itu kita mesti siap merubah diri untuk hidup bahagia sebelum Allah merubah diri kita. Allah akan mengabulkan kehendak kita jika memang menginginkan kehendak tersebut.

Bagaimana caranya agar kita bahagia ...?...
Pertama kita mesti ridha terhadap keadaan kita saat ini. Kita ridha terhadap apa sahaja yang kita miliki saat ini. Kita ridha dengan apa yang ada. Kita ikhlas dengan apa sahaja yang ditentukan oleh Allah untuk kita pada saat ini. Bisakah kita melakukan ini ?. Ini sangat penting sekali sebagai permulaan kita untuk melangkah kepada harapan yang lebih jauh.
Tanpa keridhaan maka hidup kita akan merana. Hidup kita akan susah. Karena kita akan senantiasa melihat kepada apa yang kita tidak miliki. Kita terlupa bahwa kita sudah banyak memiliki namun kita tidak memanfaatkannya. Banyak orang yang tidak memiliki apa yang kita miliki, namun kita sia-siakan begitu sahaja. Ini sama dengan orang yang tidak pandai mensyukuri nikmat. Gajah di pelupuk mata tidak nampak, kuman di seberang lautan nampak. Ini suatu penyakit. Jika kita tidak ridha dengan apa yang Allah berikan kepada kita saat ini, maka sukarlah kita akan mencapai kebahagiaan. Ridha dengan keadaan saat ini adalah kunci untuk meraih kebahagiaan-kebahagiaan yang lain.
Dengan keadaan ridha ini kita akan mendapatkan ketenangan. Dengan ketenangan inilah fikiran kita akan bekerja dengan baik. Kesehatan kita pun akan membaik. Masa depan pun akan terlihat cerah. Dari sinilah Allah akan membuka pintu kebahagiaan yang luas.
Hindari keluhan-keluhan dan ratapan-ratapan. Tukarlah dengan kesyukuran-kesyukuran dan senyuman-senyuman. Insya Allah Tuhan akan menambah kebagiaan kepada kita...
Semoga Bermanfaat dan Penuh Kebarokahan dari Allah .. amin .....

15 Mei 2011

~~masih mencari~~

terkesima aku sebentar~
melihat mereka bahagia di samping insan tersayang~ sedangkan aku? sering kali dikecewakan dan terus dikecewakan~ aku tak pernah dapat memiliki cinta sejati~ mungkin aku tak layak menerima semua itu?
ya allah~
kuatkan semangat ku utk menerima setiap dugaan yg mendatang... semoga kau menutup mata ku agar aku tidak mencemburui kebahagiaan yg kau kurniakan kepada orang lain~ apa yg aku inginkan... cuma berikan aku ketabahan untuk mengharungi liku2 kehidupan yg mendatang dengan penuh redha~ biarpun aku terpksa menempuh dugaan ini keseorangan~
pagi ini~
tatkala si bilal melaungkan azannya~ mengajak para umat Islam menunaikan kewajiban nya kepada yg Ilahi~ aku merintih~ apakah aku akan sebegini terus menerus? tidak akan memperoleh sedikit kebahagiaan? airamata yg suda lama tidak menitis~ akhirnya~ berlinang juga.... ya allah~ ingin sahaja aku membelai wajahnya itu~ ingin ku tatap mata itu~ ingin ku bersamanya setiap duka dan suka~ cuma~ apakah impian itu akan menjadi nyata?
ketika ini~
aku masih lagy tertanya tanya~ apakah aku bakal memiliki satu kebahagiaan yg lebih daripada orang laen? adakah aku akan menjadi sang permaisuri di hati jejaka itu?? apakah aku akan dapat memegang tangannya utk bersama2 meneruskan perjuangan hidup kami di jalan mu ya allah? adakah aku dapat memiliki si raja yang bakal memimpin aku dengan setulus hati nya ke jalan mu? apakah dia dapat menyayangi ku sebagaimana dia menyayangi Mu ya allah??
ya allah~
betapa cemburunya aku melihat kebahagiaan orang laen bersama si dia yg tersayang!
salahkah aku mencemburui dan ingin memiliki rasa itu juga~ ya allah~ aku pasrah~ jika ini ditakdirkan kepadaku~ biarlah aku tenang menghadapinya~ jangan lah Kau menguji aku lagi~ tak terntanggung rasa nya dugaan2 yg Kau berikan~ aku rindukan Mu ya allah~ jagalah aku~ jagalah hati aku daripada api cemburu~ jauhakan aku dengan perasaan itu~
ya allah~
aku sanggup menjauhkan diri aku daripada si dia~ asalkn aku dapat melihat kebahagiaan dan senyuman di bibirnya~
ya allah~
peliharalah dia dari segala resah yg melanda dalam hubungan kami~
bukan salah dia~ aku yg terlalu mendesak~

awk~
saya akan pergi~
saya akan jauhkan diri daripada awk~
saya takkan ganggu awk buat sementara waktu...
awak~
i will miss so much~
take care ok~
awak...
saya sayangkan awak...
saya kenal sayang saya...
awak manja bila dgn saya...
walaupun sekadar sahabat...
awak terlalu memanjakan saya...

awak berikan segala yg saya perlukan...
awak...
maafkan saya....
saya ada untuk awak...
ingat tu~

07 Mei 2011

~~ketika wanita ini menangis~~

Saudara-saudaraku adam......
ketahuilah bahawasanya..
ketika wanita menangis..,
bukan bererti dia tidak berusaha menahannya..,
melainkan kerana pertahanannya sudah tidak mampu lagi membendung air mata..,
ketika wanita menangis,..
bukan bererti dia ingin mencari perhatian,..
melainkan kerana apa yang dia perhatikan telah mengaibkannya,..
ketika wanita menangis..,
bukan kerana dia ingin dilihat lemah..,
melainkan kerana dia tidak sanggup berpura-pura kuat,..
ketika wanita menangis..,
bukan bererti dia ingin membuat orang rasa bersalah..,
melainkan kerana dia sendiri tidak tahu apa yang membuat dia sedih..
ketika wanita menangis,..
jangan lah engkau menganggap mereka lemah,..
kerana engaku juga yang menyebabkan air mata itu mengalir..

05 Mei 2011

Pergilah engkau dari hidup ku ini~~

Mungkin sudah kehendak dan takdir tuhan untuk kita berkawan dan membuat aku jatuh sayang pada diri kau..bukan aku pinta untuk mempunyai perasaan seperti ini terhadap kau tapi ini adalah anugerah dari ALLAH S.W.T yang telah singgah dihati aku ini..aku ikhlas menyayangi diri kau sebagai kawan tapi aku takut untuk mengakui menyayangi kau sebagai “kekasih” kerna aku tahu aku bukan siapa-siapa bagi kau..aku tahu, aku salah seorang “friendlist fb” kau yang ramai tu..aku sedar aku x setanding diorang..tapi aku juga insan biasa yang ingin dicintai dan menyintai..
Tentang perasaan ini aku pernah memberi tahu kau apa yang tersimpan dalam hati aku..seperti yang sering orang katakan ”bila cinta berputik..seelok-eloknya luahkan segera supaya tidak terlepas ke tangan orang lain..” erm.. “tapi bila kita luahkan perasaan kita dan orang itu tidak dapat terima..bukan kah lagi sakit hati kita ini..lebih baik pendam perasaan ini dari disakiti..”..Ya aku ucapkan sayang aku pada kau..tapi apa yang aku dapat..?? aku hanya dapat sebuah kesakitan, kesedihan dan kekecewaan yang teramat sangat..sehingga aku tak dapat kawal perasaan sedih ini bila kenang kan diri kau..bila duduk berseorangan aku mula sedar aku tak layak untuk kau tapi aku mahu kau sedar lah bahawa aku juga manusia biasa yang ingin disayangi dan menyayangi..Cumanya aku telah tersalah sayang kan diri kau..
Mengapa kau tak mengerti akan perasaan aku ini..setiap malam aku sering mengenang kan sikap kau yang terlalu ego itu..setelah sayang aku tidak disambut, aku sering berdoa agar aku dapat melupakan kan diri kau tapi apa yang terjadi sebalik nya..aku sering terfikir kan diri kau dan kau makin kerap muncul dalam ingatan aku..
Mungkin antara kita sampai disini sahaja..aku berharap sangat agar kau pergi jauh dari hidup aku..biar kenangan yang pernah kita lalui sebagai “kawan” menjadi kenangan lalu kita..aku tak sanggup berhadapan dengan kau lagi..biar lah masa dan takdir yang menentukan semua nya..aku pasrah..
Pergilah engkau..pergilah jauh dari hidup aku..agar aku dapat melupakan diri kau buat selamanya..tuhan sahaja yang tahu tentang perasaan aku yang berperang dengan suasana.. terima kasih kerna telah membuat aku kenal akan ertinya sebuah kesakitan, kesedihan dan kekecewaan..
Terima kasih atas segalanya..maafkan aku kerna membiarkan perasaan ini wujud dalam hati aku..izinkan aku menyayangi diri kau hingga ke akhir nya..walau tiada balasan..aku redha..
kita tak menduga dari kenalan lahir sayang
hingga ku terlupa kau siapa setulus kasih ku kalung kan
dan selautan sayang kau singkir kan ke persada hampa
(aku yang ikhlas)

13 April 2011

~~Tak bolehkah kau bagi hatimu padaku~~



walaupun minta aku jangan pergi
biarpun minta aku berhenti saja,
hatiku tetap menuju ke arahmu,
cintaku takkan hilang,
cintak takkan berkurang,
satu demi satu setiap hari, cintaku
terhadapmu tak pernah berhenti,
sampai ia menjadi satu bebanan,
kenapa aku tak dapat elakkan diri daripadanya?
hatiku macam digores,
aku mungkin dah jadi bodoh yang dibutai cinta,
memandang kau bagaikan cahaya sedih,
air mata pasti dah bocor,
buat air mataku terus mengalir,
aku tunggu kau hari demi hari,
aku pasti dah jatuh sakit sebab terlalu rindui mu,
sebab aku terlalu cinta padamu,
tak bolehkah kau bagi hatimu kepadaku?,
tak bolehkah kau terima cintaku,?

Warkah untuk mu hawa

Hawa..

Andai engkau masih remaja, jadilah anak yang solehah buat kedua ibu bapamu.. andai engkau sudah bersuami, jadilah isteri yang meringankan beban suamimu..

andai engkau masih ibu, didiklah anakmu sehingga dia tidak gentar memperjuangkan ad-din Allah..

Hawa..


Andai engkau belum berkahwin jangan kau risau jodohmu, ingatlah Hawa janji Tuhan kita, wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik.. Jangan dimulakan sebuah pertemuan dengan lelaki yang bukan muhrim kerana aku khuatir dari mata jatuh ke hati, maka lahirnya senyuman maka tercetusnya salam dan sekaligus disusuli dengan pertemuan takut lahirnya nafsu kejahatan yang menguasai diri..


Hawa....


Lelaki yang baik tidak melihat paras rupa, lelaki yang soleh tidak memilih wanita melalui keseksiannnya,..

lelaki yang warak tidak menilai wanita melalui keayuannya, kemanjaannya, serta kemampuannya mengoncang iman lelaki.. Tetapi lelaki yang baik akan menilai wanita melalui akhlaknya, peribadinya dan yang penting pegangan agamanya..

Lelaki yang baik juga tidak menginginkan pertemuan dengan wanita yang bukan muhrimnya kerana dia takut memberi kesempatan kepada syaitan untuk mengodanya..

Lelaki yang warak juga tidak mahu bermain cinta kerana dia tahu apa matlamat dalam sebuah pertemuan lelaki dan wanita yakni sebuah perkahwinan..

Oleh itu Hawa...


Jagalah pandanganmu, awasilah auratmu, peliharalah akhlakmu, kuatkan pendirianmu..

Andai ditakdirkan tiada cinta daripada Adam untukmu, cukuplah hanya cinta Allah memenuhi dan menyinari kekosongan jiwamu, biarlah hanya cinta daripada kedua ibu bapamu yang memberi hangat kebahagiaan buat dirimu, cukuplah sekadar cinta adik- beradik serta keluarga yang membahagiakan dirimu..

Hawa.....

Cintailah Allah di kala susah dan senang kerana kau akan memperolehi cinta daripada insan yang juga menyintai Allah..

Cintailah kedua ibu bapamu kerana kau akan perolehi keredhaan Allah..

Cintailah keluargamu kerana kau tak akan jumpa cinta yang bahagia selain dari cinta keluarga.. Janganlah sesekali tangan yang mengoncang dunia juga yang mengoncang iman lelaki..

pesanan buat si suami (bakal la ^_~)

1. Selalu menghargai usaha dan penat-lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami..


2. Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas..Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri..Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin..


3. Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan mak anda kecuali masakan atau cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih dari emak anda..


4. Jangan demand sex sekiranya isteri tak ada mood atau letih..Agama suruh kahwin bukan semata-mata untuk penuhi nafsu syahwat saja..


5. Kalau pasangan dah ada anak, sama-samalah menjaga anak..Benih dari awak juga..Ada suami, isteri sedang makan disuruh cebok kencing n berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan macam maharaja..


6. Jangan sekali-kali duduk tersandar depan TV atau relax-relax sedangkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masuk dapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak.. Berbulu mata dan sayu hati isteri bila kami tak cukup tangan nak menguruskan rumahtangga sedangkan suami lepas tangan..


7. Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk utk isteri..Jangan bedal semua sampai turn isteri yang tinggal cuma ekor ikan sekerat, janggut sotong dan ekor taugeh..


8. Kalau nak ajak member bertandang ke rumah, beritau isteri dulu, kalau boleh sehari-dua in advance..Jadi bolehlah dia memasak yang best-best dan mengemas rumah cantik-cantik.. Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak sedangkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri cuma masak mi maggi saja..


9. Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badannya yang semakin sihat atau semakin melidi..Tengok body sendiri dalam cermin dulu..


10. Jangan kentut depan isteri..Masa bercinta dulu kenapa boleh control kentut?..


11. Hormatilah ibu-bapa dan kaum keluarga isteri walaupun anda cuma main wayang, bodek mereka masa nak mengurat isteri anda dulu..Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau..


12. Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumahtangga..

13. Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Selagi boleh, jangan bebankan isteri dengan masaalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami “degil” tak nak minta pertolongan, selagi itulah dia rela nak tolong..


14. Jangan bersepah dan bersikap pengotor..Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah guna cungkil gigi, buanglah dalam bakul sampah, bila dah guna ubat gigi bubuh balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang simpan balik ditempat asal, dah berak flush..Susah sangat ke nak buat macam tu? Semua nak kena ajar ke?..

15. Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah/menjaga anak..Tapi jangan tanya dua tahun sekali..Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah saja.. 16. Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati..Isteri pun manusia..Allah berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputar-belitkan tafsirannya oleh orang lelaki untuk kepentingan diri sendiri..


17.. Jangan main kayu tiga dengan perempuan lain..Main lain lagi tak boleh. Kalau isteri awak yang buat, tentu awak tak boleh tolerate, jadi mengapa isteri awak kena tolerate kalau awak buat?..


18. Kalau tak menyukai sikap atau perbuatan isteri, tegurlah secara baik, jangan asyik nak menengking aja..Kalau awak sakit nak mati nanti, siapa yang kena jaga awak? Bai jual roti? Apek jual sayur? Jiran sebelah rumah awak?..

19. Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor..Tunjuklah anda mengambil berat tentang dirinya..


20. Berbincanglah dengan isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat..Walaupun suami megah ada kuasa veto, tak jadi bapok kalau pendapat isteri diambil kira..Pokok pangkalnya ialah timbangrasa dan saling menghargai..Cubalah ketepikan ego yang keterlaluan. Bukannya laku bila dah mati nanti..


21. Dalami agama dan bimbinglah anak isteri dengan ikhlas seperti yang dituntut agama..Ingat, kalau seorang suami masuk syurga, besar kemungkinan isteri pun masuk syurga..Kalau suami masuk neraka belum tentu isteri juga masuk neraka..Kalau isteri masuk neraka, besar kemungkinan suami juga masuk NERAKA tapi kalau isteri masuk syurga belum tentu suami pun masuk syurga..Ini bukan rekaan saya tapi saya dengar dari seorang ustaz..


22. Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumahtangga..Jangan buat apa yang isteri tak suka..Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali..

23. Jangan buat donno kalau isteri merajuk atau berkecil hati..Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu dipujuk, pujuk. Hati orang pompuan ni sensitif. Kalau kami rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masalah hati dan perasaan orang perempuan ni enteng sahaja.. Allah s.w.t. berfirman,



“Dan ketahuilah bahawasanya Allah mengetahui apa yang didalam hatimu, sebab itu berhati-hatilah dengan Tuhan”..

11 April 2011

untukmu adam dan hawa

Adam...

Kau bilang dirimu hebat dan kuat ibarat pahlawan, Gagah perkasa seperti Badang, Kau gunakan Hawa sebagai umpan, Untuk membuktikan kelelakianmu yang hanya temberang.

Hawa...

Kau bangga dengan kecantikan lahiriah yang ada padamu, Kau sanjung tinggi Adam yang terpikat dengan keindahan rupamu, Kau tersenyum manis saat Adam melihat lenggok tubuhmu, Tapi kau marah dan benci bila ada segelintir Adam yang menegurmu.

Adam...

Kadangkala kekacakan yang ada padamu, Bisa membuat Hawa lemah dan cair ibarat ais terkena api, Hati yang rapuh mudah luluh dan tunduk pada nafsu, Jiwa yang halus mudah pula jatuh hati.

Hawa...

Iblis menggunakanmu sebagai umpan untuk memerangkap Adam, Kau harus ambil kesempatan ini untuk memperdayakan Iblis, Selamatkanlah Adam dari cengkaman api yang tidak akan terpadam, Jatuhkanlah musuh Islam dengan akal satumu yang genius.

Adam...

Kata-kata manis nistamu bisa menggoda hati Hawa, Senyum nakalmu membuatkan Hawa semakin suka, Lembutmu dalam berkata membuatkan Hawa senang mendekatimu, Sikap prihatinmu membuat Hawa tergilakan perhatianmu.

Hawa...

Sikapmu yang tidak endah menjadikan Adam berani terhadapmu, Berani mengambil kesempatan untuk menyentuh maruahmu, Ketidaktegasanmu membuatkan Adam semakin suka akan dirimu, Hingga kau pun hanyut dalam dunia cinta palsu.

Adam...

Kau bilang akalmu sembilan mengalahkan nafsumu yang satu, Gunakanlah akalmu itu untuk mendidik nafsumu yang boleh membinasakan Hawa, Cerdikkanlah akalmu itu dengan berjihad menentang nafsumu, Agar Hawa terpelihara sentiasa dalam jagaan taqwa.

Hawa...

Lenggok tubuhmu bisa membuat Adam terpaku dan mata menjadi sepi, Lembut suaramu bisa mencairkan hati lelaki Adam, Longgarkanlah pakaianmu agar tubuhmu tertutup rapi, Tegaskanlah suaramu supaya syaitan tidak berpeluang merasuk Adam.

Oleh itu Adam...

Bersikap tegaslah dengan Hawa dalam setiap urusanmu, Kau harus kuat dan sabar dalam membimbing Hawa yang semakin liar, Kau harus teruskan perjuanganmu menentang hawa nafsumu, Agar nafsu Hawa tidak terus-terusan menular.

Adam...

Hawa meminta agar kau bersikap tegas dan berani, Supaya Hawa takut untuk menggoda dan mendekati, Supaya syaitan tidak membisikkan godaan nafsu durjana, Agar kau bisa menjadi pemimpin dan ketua yang diidami Hawa.

Begitu juga Hawa...

Mahalkanlah senyummu yang bisa menawan hati lelaki, Jagalah dan peliharalah aurat dan maruah dirimu, Untuk membentengi nafsu yang sangat dibenci, Agar kau suci terpelihara saat Adam menyuntingmu.

Hawa...

Adam mudah cair dengan keanggunan wajahmu, Namun...itu bukanlah yang Adam harapkan, Adam mengharapkan Hawa yang berpegang teguh pada agama sebagai penyuci kalbu, Adam juga menginginkan Hawa yang sopan dan memelihara aurat dalam berpakaian.

Dan Untukmu Adam :

Jadilah Adam yang berpendidikan tinggi dalam agama yang bisa membimbing Hawa dari menjadi mangsa godaan syaitan dan nafsu yang boleh membinasakan. Jadilah Adam yang murah dengan kata-kata nasihat dan teguran yang boleh memperbaiki Hawa. Jadilah Adam yang sentiasa berjuang menentang nafsu dan memelihara maruah diri untuk orang tercinta yang sah bergelar isteri. Jadilah juga Adam yang boleh menjadi ketua keluarga, imam dalam solat berjemaah dan pemimpin agama seperti yang diingini oleh Hawa.

Untukmu Hawa..

Jadilah Hawa yang tinggi dengan didikan agama, merendah diri dengan akhlak terpuji dan baik hati. Jadilah Hawa yang menjaga aurat dan maruah diri dari sewenang-wenangnya dilihat ajnabi. Jadilah Hawa yang sentiasa haus akan ilmu nasihat dan teguran sebagai persiapan menjadi Hawa yang solehah untuk seorang yang sah bergelar suami. Jadilah juga seorang Hawa yang bisa menjadi anak, ibu dan isteri yang solehah serta hamba Allah yang beriman dan bertaqwa seperti yang diidamkan oleh Adam.

01 April 2011

sendiri menyepi

Sendiri menyepi..

Tenggelam dalam renungan..

Ada apa aku seakan ku jauh dari ketenangan..

Pelahan ku cari mengapa diri ku hampa..

Mungkin ada salah.. Mungkin ku tersesat..

Mungkin dan mungkin lagi..

Oh Tuhan..

Aku merasa sendiri menyepi..

Ingin ku menangis menyesali diri..Mengapa terjadi..

Sampai kapan ku begini..Resah tak bertepi..

Kembali kan aku pada cahaya mu yang sempat menyala..

Menerang hidup ku..

Pelahan ku cari mengapa diri ku hampa..

Mungkin ada salah..Mungkin ku tersesat..

Mungkin dan mungkin lagi..

Oh Tuhan..

Aku merasa sendiri menyepi..

Ingin menangis menyesali diri..Mengapa terjadi..

Sampai kapan ku begini..Resah tak bertepi..

Kembali kan aku pada cahaya mu yang sempat menyala..

Menerang hidup ku..

Oh Tuhan..

Aku merasa sendiri..Aku merasa sendiri..

Sampai kapan begini..Resah tiada bertepi..

Ku ingin CAHAYA-MU menerangi hidup ku...

:: selalu ada ::

berterbangan daun-daun keguguran pergi bersama sebuah penyesalan membangkit rasa sebuah keinsafan pada cinta-Nya yang sentiasa mendamaikan bertiup angin memecah sunyi redup kasih-Nya sentiasa mengisi di setiap penjuru rahsia hati hanya Dia Yang Mengetahui dalam sujud cinta buat-Nya Yang Esa mendamba setia berkekalan buat-Nya terlalu mengharap redha dan rahmat-Nya tenang dan damai menghuni jiwa

terlalu kerdil diri di rasa berbanding dengan luasnya kasih Pencipta memberi pinjaman usia buat kita semua moga kita sentiasa bersyukur dan tidak mudah lupa cinta-Mu tak pernah sunyi sentiasa dekat dan selalu ada

30 Mac 2011

: apa khabar jodohku :

Apa khabar jodohku? Sihatkah? Berat rasanya kelopak mataku tertutup..Bagaimana dengan kamu? Apa kamu selalu terbangun disepertiga malam terakhir? Dan apakah mulutmu terasa menerus -menerus berzikir dimalam hari?


"Jujur aku rindu kamu, wahai jodohku"..

Tapi saat ini belum saatnya untuk kita bertemu,

bukannya aku tak mahu, atau aku tak rindu..

Tapi sememangnya kerana perjalanan kita masih panjang..

Dan masih banyak kewajipan yg harus kita penuhi sayang..

Kadang–kadang aku berfikir,

apa nanti saat subuh tiba kau akan membangunkanku?

Mengajakku bertafakur dan bersujud kepada-Nya?

Berat hati ini menantikanmu,

gelisah pula hati ini memikirkanmu.

Apa kau selalu hiasi langkahmu dengan kebaikan-kebaikan?

Dan apakah nanti saat zuhur tiba,

kau akan meninggalkan kesibukanmu sementara,

untuk menghadapNya?


"Jodohku, sihatkah kamu?"..

Kalau aku berada disamping mu saat ini,

mungkin aku akan merawatmu

dengan penuh kasih sayang.


"Jodohku sabar dan tenanglah"..

Aku disini masih bersabar menanti mu,

Hatimu tidak terluka kan? senyumlah..

kerana aku yakin kebahagiaan akan selalu menyertai kita,

Jikalau detik ini hatimu sedang terluka, berwuduklah..

dan mendekatlah diri kepada-Nya.

Tetapi disini aku berharap kamu baik-baik saja..


"Jodohku, aku rindu"..

Bilakah kita akan bertemu?

Begitu banyak hal yg ingin ku ceritakan kepadamu..

Begitu banyak pula harapanku untuk

menantikan nasihat – nasihat mu..

Hati ini kosong..

dan hati ini tak sabar menanti kehadiranmu yang

kan membalut dan menyembuhkan luka dihatiku.


"Jodohku"…

Adakah kau juga rindu padaku? Bagaimana dengan Quran mu?

Sudahkah kau baca diantara maghrib dan isyak?

Apa yang kau fahami dari surah itu? Ceritakanlah kepadaku..

Aku sedia mendengar, dan begitu juga

dengan keluhanmu, aku sedia mendengarnya..

Apa perubahan yang kau lakukan dari hari ke hari sayang?

semakin baikkah? Aku berharap seperti itu,


"Jodohku"..

disetiap langkahku dan seusai solatku..

ku bisikkan AL-Fatihah untukmu,

agar kau selalu berada dijalan-Nya..

Sabarlah sayang, waktu-waktu ini bukanlah waktu yang lama..

jangan sampai kau tersalah jalan sayang..

"Jodohku"..

nantilah aku, dengan perbagai kebaikan yang nantinya

akan membawa Rahmat untuk kita,

Jagalah dirimu dari hal-hal yang dilarang agama..

Kerana aku mencintaimu secara tulus & ikhlas


"Jodohku"..

Bersiaplah kau untuk mencintaiku secara tulus dan

mahu menerima segala kekuranganku.

Dan membenarkanku dikala aku salah.

Sayang…

berusahalah membahagiakan orang tuamu…

dengan menjaga sikapmu dan tuturkata mu..

Aku yakin kau adalah orang yang sabar,

orang yang cekal membesarkan anak – anak kelak

Jangan pernah merasa keseorangan..

kerana aku disini masih setia menantimu..


"Jodohku"..

kalau siang sudah berlalu..

pejamkan matamu dengan buaian doa,

begitu juga ucapan doa dariku yang selalu menyertaimu…

Semoga ALLAH selalu menjadikan kita dijalan yang benar.

Amin…

"Jodohku"..

Tak terasa penatku menaip pada keyboard ini,

memang benar ini adalah tanda kerinduanku kepadamu, Ingatlah sayang.. aku selalu ada untukmu..

Untuk itu jangan pernah kau merasa sendiri atau sepi..


Semoga kerinduanku ini akan terjawab, seiring berjalannya waktu..

: benarkah wanita diciptakan untuk dilindungi..?? :



Allah SWT tidak menciptakan wanita dari kepala lelaki untuk dijadikan atasannya..Tidak juga Allah SWT menciptakan wanita dari kaki lelaki untuk dijadikan bawahannya..Tetapi Allah menciptakan wanita dari tulang rusuk lelaki, dekat dengan lengannya untuk dilindunginya, dan dekat dengan hatinya untuk dicintainya.. Allah SWT tidak menciptakan wanita atau sebagai barang pertukaran, apatah lagi sekadar objek buat lelaki..Tetapi Allah SWT menciptakan wanita sebagai teman yang mendampingi hidup Adam tatkala kesepian di syurga..Allah SWT juga menciptakan wanita sebagai pasangan hidup lelaki yang akan menyempurnakan hidupnya sekaligus melahirnya generasi, disamping tunduk dan beribadah kepada Allah SWT.. Tetapi, mengapa ada lelaki yang tunduk di bawah kaki wanita..Mengemis cintanya, berharap kasih sayangnya dengan menggadaikan kepemimpinan, bahkan kehormatan dan harga dirinya.. Wanita dipuja bagai dewa, disanjung bagai Dewi Shinta, yang banyak menyebabkan lelaki buta mata, buta telinga, bahkan buta mata hatinya..Namun ada juga yang menganggap rendah wanita. Wanita dinista, dihina..Kesuciannya dijadikan objek yang tidak bernilai harganya.. Tenaganya dieksploitasi bagaikan kuda..Kelembutannya dijadikan transaksi murahan yang tak seimbang nilainya.. Wanita dijadikan sekedar pemuas nafsu, bila habis madunya, dengan seenaknya dibuang ke tempat sampah, atau dianggap selipar jepun yang tak berguna.. Jika wanita itu adalah ibu kita, kakak atau adik perempuan kita, dan anak kita, relakah kita melihat mereka menjajakan diri didalam gelap malam yang mencekam..Relakah kita melihat mereka membanting tulang mengumpulkan ringgit atau sebagai risikonya dengan mayat terbujur kaku?.. Jika wanita itu adalah ibu kita, kakak atau adik perempuan kita, dan anak kita, relakah kita membiarkannya seperti jasad hidup yang tidak memiliki nilai?.. Jika wanita itu adalah ibu kita, kakak atau adik perempuan kita, dan anak kita, relakah kita membiarkannya lapar, liar, ganas, tidak berpendidikan, bodoh, dungu, hanya kerana ketidakmampuan ayah memberi nafkah, kerana ketidakmampuan kita medidik dan mencintainya, kerana ketidakmampuan kita melindunginya, sebagaimana Allah menciptakan wanita dari tulang rusuk lelaki, dekat dengan lengannya untuk dilindunginya, dekat dengan hatinya untuk dicintainny.. Dia tetap wanita, yang diciptakan Allah SWT dengan segala kelebihan dan kekuranganya..Tidak layak manusia dengan akalnya yang kerdil ini mengganti kedudukannya apa lagi fitrahnya.. Wanita bagaikan sekuntum bunga terpelihara, tidak semua kumbang boleh menghisap madunya..Berlemah lembutlah dalam melayan mereka, kerana jika tidak, mereka boleh menjadi seganas serigala..

29 Mac 2011

~mengurat dan bercinta menurut islam~

Adalah sesuatu yang amat perlu untuk seseorang itu memulakan mukadimah cinta dengan mengurat..Apakah hukum mengurat dan bercinta dalam Islam? Apakah dibenarkan seorang lelaki muslim berbual dengan perempuan muslim?..Semua persoalan ini mungkin bermain-main dibenak fikiran remaja muslim yang sangat menitikberatkan ajaran Islam..Bagi sahabat remaja muslim yang kurang mengambil berat persoalan ini, mungkin mereka akan mengunakan formula “pakai bedal sahaja”..Salah tanggapan dan silap fahaman terhadap persoalan ini boleh mewujudkan konflik dalam diri remaja muslim.. Secara kasarnya ada sesetengah ulama menganggap mengurat dan bercinta itu halal tetapi kebanyakkan ulama yang lain pula menganggap haram..Bagaimanapun dikalangan ulama Fekah terdapat beberapa orang ulama yang merupakan pencinta yang hebat seperti Daud az-Zahiri yang merupakan imam Mazhab az-zahiri.. Sebenarnya mengurat dan bercinta sama-sama penting dalam kehidupan..Tiada siapa yang dapat lari daripada mengurat dan bercinta termasuk mereka yang bercinta selepas berkahwin.. Hal ini kerana mereka yang bercinta selepas berkahwin akan melihat bakal isteri sebelum diijabkabulkan.. Selain itu jika cinta dianggap sebagai mukadimah kepada perkahwinan, maka mengurat pula dianggap sebagai mukadimah kepada bercinta..Kedua-dua ini berkait antara satu sama lain kecuali bagi mereka yang berkahwin atas pilihan keluarga.. Mengurat dan bercinta dianggap berguna jika ia membawa kepada kebaikan..Sebagai contoh mengurat dan bercinta yang disusuli dengan perkahwinan dan mendirikan rumah tangga adalah berguna kerana ia membawa kebaikan..Dari sini terbentuk pula keluarga dan daripada keluarga ini terbentuk pula masyarakat seterusnya negara..Tidakkah dalam konteks ini mengurat dan bercinta tepat dengan ajaran Islam? Jawabnya ia memang bertepatan dengan ajaran Islam kerana manusia yang diamanahkan Allah sebagai khalifah di muka bumi ini perlu meneruskan survival sehingga ke hari kiamat..Kemungkinan jika manusia tidak mengurat dan bercinta, kita akan pupus di dunia seperti pupusnya dinasour dan ini sudah tentu menyalahi amanah Allah itu.. Namun dari sudut lain, mengurat dan bercinta dianggap tidak berguna dan tidak membawa kepada kebaikan..Mengurat dan bercinta seperti ini tidak menjadi mukadimah kepada perkahwinan sebaliknya mukadimah kepada melahirkan anak luar nikah atau mencampakkan anak yang tidak berdosa ke dalam tong sampah dan longkang. Mengurat dan bercinta seperti ini dilarang dan diharamkan dalam Islam..Selain itu perlu diingatkan juga bahawa tindakan seseorang itu mengurat dan bercinta itu biasanya bertitik tolak daripada perasaan dan emosi, maka dengan itu mudah sekali terjerumus dalam perkara-perkara yang tidak baik..Oleh itu sesiapa sahaja yang berhadapan dengan ajakan perasaan dan emosi untuk mengurat dan bercinta perlu berusaha sedaya upaya mengunakan kewarasan akal.. Malah sebagai seorang muslim kita juga perlu mengelak daripada konteks fizikal atau luaran yang boleh mencetuskan keghairahan seks yang seterusnya menyebabkan berlaku perlanggaran hukum Allah iaitu perzinaan..Dalam hal ini adalah amat perlu setiap individu muslim berpegang kepada tanggugjawab menjaga dan memelihara aurat kerana persoalan keghairahan seks mempunyai hubung kait yang amat besar untuk berlakunya perzinaan.. Bagi mengelak daripada perkara-perkara terkutuk ini berlaku, panduan rasulullah perlu dipatuhi..Baginda melarang orang Islam supaya jangan melampau dalam mengurat..Malah baginda menyuruh mereka bercinta kerana Allah iaitu mencintai orang yang dikasihi kerana Allah.. Terdapat beberapa riwayat menceritakan Nabi Muhammad s.a.w membenarkan hamba menyanyikan lagu mengurat dipanggil ghazl..Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Majah, Rasulullah menyuruh Aisyah menghantar seorang hamba yang pandai menyanyi lagu ghazl kepada pengantin kaum Ansar yang menjadi kerabat Aisyah..Ini kerana menurut Nabi, kaum Ansar ada keramaian termasuk mendendangkan lagu-lagu ghazl..Baginda berkata : "Sesungguhnya kaum Ansar adalah kaum yang ada pada mereka ghazl. (Ibnu Majah. Hadis No 1890) ".. Ghazl bermaksud mengurat tetapi ghazl dalam beberapa hadis nabi bermaksud mendendangkan lagu-lagu cinta yang sunyi daripada kata-kata baik dan sebagainya..Dalam hadis lain yang diriwayatkan oleh al-Bukhari,muslim dan lain-lain, Rasulullah menginggatkan supaya seorang penyanyi keluarga baginda bernama Anjasyah supaya jangan terlalu melampau mendendangkan lagu-lagu yang memperkatakan tentang mengurat dan bercinta.. Dato Dr Mashitah Ibrahim, penolong profesor di Jabatan al-Quran dan Sunah, Kulliah Ilmu Wahyu dan Warisan Islam, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) memberi penjelasan mengenai cinta..Cinta ujarnya sering dikaitkan dengan barat atau Bollywood tetapi sebenarnya orang terlupa bahawa pokok persoalan cinta merupakan matlamat asasi dalam Islam.. Islam adalah agama yang membawa matlamat cinta..Cinta kepada Allah, cinta pada rasul, cinta kepada negara dan cinta sesama manusia..Sebab itulah rasulullah menekankan dalam mendidik anak-anak daripada kecil lagi diterapkan soal cinta..Dalam sebuah hadis, Nabi bersabda : "tanamkan dalam diri anak-anak kamu cintakan Allah, cintakan Rasul, cintakan ahli keluarga Rasulullah dan cintakan membaca Al-Quran.".. Ini menunjukkan cinta itu suatu yang penting diterapkan dalam diri setiap muslim sehinggakan Nabi s.a.w bersabda : "bahawa tidak masuk syurga sehingga kamu belajar cinta-mencintai diantara satu sama lain.".. Remaja bercinta jelas beliau bukan suatu perkara yang melanggar fitrah..Ia satu fitrah tetapi perlu diaturkan bagaimana cara mereka bercinta..Cinta tidak boleh berdasarkan emosi semata-mata, REMAJA mesti ada rasa tanggungjawab...

27 Mac 2011

Kalimah cinta


Pepohon cinta ku kian merimbun....Semakin dicantas makin bertunas

Tidak mampu mendustai hatiku....Rasa cinta fitra manusia

Siapalah aku menolak cinta yang....Hadir dijiwa tanpa dipaksa

Hidup ini tidak akan sempurna....Tanpa cinta dari Tuhan Yang Esa

Adam hawa bercinta di syurga....Angkara iblis terpisah menderita

Kerana cinta mereka setia....Bertemu didunia

Dengan cinta kenal Pencipta....Dengan cinta kenal Rasulnya

Kerana cinta kenal saudara....Bahagia keluarga

Oh...indahnya cinta

Adam hawa bercinta di syurga....Angkara iblis terpisah menderita

Kerana cinta mereka setia....Bertemu didunia

setia cintanya....Kerna yang Maha Esa

Dengan cinta kenal Pencipta....Dengan cinta kenal Rasulnya

Kerana cinta kenal saudara....Bahagia keluarga

Hidup tanpa cinta sengsaralah jiwa....Sengketa dan dusta yang merajai jiwa

Dibatasan cinta syariat terjaga....Tanpa keraguan tanpa kesangsian

Betapa sucinya kasihMu Tuhan....Betapa agungnya kebesaranMu

Diri ini mengharapkan cintaMu....Kekalkanlah rasa kehambaan ku


12 Mac 2011

pergimu tiada ganti

Thursday, March 10, 2011

SAHABAT...

sahabat...
pergi mu tiada ganti nya..walau payah untk kami terima tapi kami tetap redha kerna ini semua takdir ILAHI..telah sampai masa nya DIA mengambil mu kembali...kami disini hanya mampu iringin pemergian mu dgn doa setulus hati kami..kau sahabat dunia akhirat kami..semoga roh mu (shahrizal) dicucuri rahmat dan ditempat kan dikalangan org2 beriman..al-fatihah..amin..


09 mac 2011,aku telah kehilangan seorang insan yg bernama Shahrizal..seorang sahabat yg sangat baik..die telah kembali ke-Rahmatullah sbb xcident..bile ibu call pg2,hati da xsedap..ble dapat je berita ni,aku mcm org sasau..xbole nak buat ape da..aku hanya mampu menangisi pemergiannya..aku still xdapat terime kenyataan yg die da xde..Ya Allah,bantulah hambamu ini Ya Allah..


Shah,we're gonna miss u shah..ktorang akan sentiasa ingat memori2 sepanjang kita bergelar sahabat..bergurau,ketawa,makan,minum & apa je yg pernah kta lakukan bersama..kami akan rindu semua tu shah..lepas ni da xde sape nak cari gado dgn aku..rindu nye kat kau shah..xtau la cam mane nak terime yg kau sebenarnye da x lagi bersama ktorang..Ya Allah, jika diberi peluang utk aku mengucapkan kata-kata terakhir buat sahabat ku ini,ingin aku ucapkan terima kasih kerana telah menjadi sebahagian dari kenangan kami..aku nak mintak maaf klaw ade buat kau marah and so on..halalkan makn minum n ape je yg pernah kau bg slama ni..aku xkan lupe kan kenangan yg dah kte lalui bersama..walau xdapat jmpe buat kali terakhir,doa aku akan sentiasa mengiringi setiap langkah perjalanan kau di sana..hanya Allah je yg tahu mcm mane perasaan aku skarang ni..sedih yg teramat sangat..sedih yg xpernah aku rase slama ni..sedih krana pemergian seorang sahabat yang sangat aku sayangi..walau ape pun yg berlaku,aku harus terima qada' dan qadar Allah..aku harus terima knyataan yg aku dah kehilangan seorang sahabat..

Shah,smoga roh kau di cucuri rahmat & ditempatkan dikalangan org2 beriman..Yallah,kau ampunilah dosa sahabat ku ini didunia dan di akhirat ya Allah..smoga roh mu tenang di sana wahai sahabat ku..

kau sahabat yang pernah buat kami gembira..senang..sakit hati..menyampah..bengang dgn perangai kau yg suka menyakat..
tapi akhir sekali kau buat kami "menangis" tanpa henti bila kau pergi tinggal kan kami tanpa sebarang kata..

Sahabat,
batapa pilunya hati
m'hadapi perpisahan ini
pahit manis perjuangan telah kita rasa bersama
semoga Allah s.w.t meredhai p'sahabatan ini & p'pisahan ini
teruskanlah perjuanganmu
hanya doaku yg mampu mengiringimu..











08 Mac 2011

Jangan terlalu baik..saya akan merindui awak

Malam tadi, sambil rehatkan diri sempat juga aku capai satu majalah yang baru saja aku beli. Majalah tu keluaran November 2008. Aku baca satu artikel… tiba-tiba aku tersenyum keseorangan.

Berikut antara petikan yang buatkan aku tersenyum. Aku terfikir, kenapakah aku tetiba tersenyum setelah membacanya…

“Jangan terlalu baik, saya akan merindui awak.”

“Jangan terlalu mengambil berat, saya mungkin menyukai awak.”

“Jangan jadi terlalu rapat dengan saya, saya mungkin jatuh hati dengan awak.”


“Jika seseorang yang hadir dalam hidup kamu tapi atas sebab-sebab tertentu dia terpaksa pergi.. jangan terlalu sedih. Terimalah kenyataan, sekurang-kurangnya dia pernah membahagiakan kamu. Masa akan menentukan segala-galanya. Jika dia ditakdirkan bersama kamu, dia akan kembali. Kembali pada kamu.”

“Adalah lebih baik untuk berani mencintai walaupun akhirnya anda akan kecewa daripada tidak mahu mencintai kerana takut akan risiko mencintai.”


“Jangan putus asa apabila terdapat saingan dalam percintaan. Adalah lebih baik untuk anda mencubanya atau anda mungkin akan kehilangan orang yang anda sayangi selamanya.”


“Salah satu perkara yang paling indah dalam hidup ini ialah memberitahu kepada orang yang anda sayangi betapa penting dan istimewanya dia kepada anda.”


“Jika dia boleh terima anda seadanya, dan sanggup menerima kekurangan anda dan masih sanggup bersama anda dan lebih menyayangi anda, maka anda adalah orang yang paling bertuah kerana ada seseorang yang mencintai anda seadanya anda.”


“Mencintai dan dicintai perlukan keberanian. Keberanian untuk terus mengekalkan rasa cinta itu. Seterusnya diikuti perasaan keikhlasan untuk menerima orang yang dicintai seadanya…”


“Bila diri dicintai.. Dia pasti akan berusaha untuk ada…sentiasa ada bersama.”

07 Mac 2011

Hanya pada-Mu

Tuhan...
kubisikkan kerinduan..
keinsafan..pengharapan...

Tuhan...
kusembahkan pengorbanan...
membuktikan kecintaan..

Tuhan...
munajatku mohon restu...semoga cintaku bukan palsu...
pada desiran penuh syahdu...gelombang lautan rinduku...
munajatku dalam syahdu...merindui Maghfirah-Mu...
Mardhiah-Mu dalam restu...harapan tulusnya hatiku...

Kurindukan pimpinan-Mu...keagungan-Mu dalam doaku...
Kebesaran pada kudrat-Mu...ia membina rohaniku...

Ujian kepahitan..didalam perjuangan...
Padanya ada kemanisan...ketenangan dan kebahagian...
Padanya syurga idaman...

puteri muslimah hati


Ummah derita engkau pengubatnya...

Kelembutanmu penawar sengsara...

Engkau penyeri islam dan tamannya...

Tanganmu akan menggoncang dunia...

Wahai puteri kau muslimah sejati...

Teguhkan iman takwamu di hati...

Taqarrub billah takhta peribadi...

Amalmu menjadi bukti...

Sabarmu dikagumi pasrah pada Ilahi...

Redha menghadapi mehnah Rabbul izzati...

Usah ditangisi takdir yang sudah pasti...

Pengorbananmu kan disanjungi...

06 Mac 2011

:: Doa pelembut hati ::

Ya Allah...
kurniakanlah kami lidah yang lembut basah dengan mengingati dan menyebut nama-Mu..
hati yang penuh segar mensyukuri nikmat-Mu serta badan yang ringan menyempurnakan ketaatan kepada perintah-Mu...

Ya Allah...
kurniakanlah kami iman yang sempurna..hati yang khusyuk..ilmu yang berguna serta keyakinan yang benar-benar mantap...

Ya Allah...
kurniakanlah kami agama yang betul..selamat daripada mara bahaya dan petaka...
kami mohon ya ALLAH..

kecukupan supaya kami tidak meminta-minta..berikanlah kami iman yang sebenarnya sehingga kami tidak lagi gentar atau mengharap orang lain selain daripada KAU sendiri...

Jangan ya ALLAH...
engkau biarkan nasib kami ditentukan oleh diri kami sendiri...walau sekelip mata atau kadar lebih pendek daripada itu...

wahai TUHAN yang paling cepat dan mudah memperkenankan..perkenanlah permintaan kami ini...

selawat dan restu-MU buat junjungan kami...Muhammad yang mulia..keluarga dan para sahabat baginda seluruhnya.. (doa ma'thurat)...

21 Februari 2011

Hikmah vs Nikmat

Jika dengan hikmah ALLAH..satu jalan ditutup dihadapanmu..maka dengan rahmat-NYA..DIA akan membuka jalan lain bagimu yang lebih bermanfaat daripada jalan yang pertama.. (Abdullah Alwi Al-Haddad)..

Janganlah kalian berdukacita di atas dugaan yang menimpa ini..sesungguhnya ALLAH telah memberikan kepadaku empat orang anak..yang satu diambil dan masih ada tiga orang lagi ditinggalkan untukku..Alhmadulillah..

ALLAH telah memberikan kepadaku empat anggota badan..satu di antaranya telah diambil dan yang tiga lagi masih ditinggalkan untukku...

Alhamdulillah...

Demi ALLAH..kalaupun DIA mengambil sedikit daripadaku..DIA telah memberikan kepadaku yang lebih banyak..kalaupun DIA mengujiku sekali..DIA telah memberikan keselamatan kepadaku berkali-kali... ( urwah bin zubair)..

Seseorang tidak akan mengerti akan kedudukan suatu nikmat kecuali dia berada pada keadaan yang berlawanan dengan nikmat itu..dan tidak akan terhibur seseorang yang ditimpa dugaan kecuali mengetahui ada orang lain yang ditimpa dugaan seperti dirinya.. (Abdullah bin Alwi Al-Haddad)

Umar al- khattab hampir tidak pernah mencela makanan..seorang pembantunya, Yarfa pernah berkata : "aku benar-benar akan menyediakan makanan agar umar mencelanya." Maka dia membuat susu yang masam lalu menghulurkannya kepada umar..ketika meminumnya..dia mengerutkan dahi sambil berkata : " alangkah enaknya minuman daripada rezeki ALLAH ini." ( Hanasy bin Al-Harith)..

Janji..

Tarikh keramat itu...
Mengikat sebuah janji...
Walau tak pernah bertemu...
Walau tak pernah mengenali...

Kerana yakinkan agamaku...
Kau melangkah datang...
Kerana yakinkan agamamu...
Janji ini keserahkan...

Kutertunduk malu-maluan...
Kau tersipu dalam senyuman...
Dua keluarga duduk berhadapan...
Merancang sebuah penyusunan...

Hari-hari pertunangan melewati...
Bumi kenyalang kau redahi...
Bumi damsyiq ku jejaki...
Memburu ilmu demi reda ilahi...

Terpisah jauh dua hati...
Lautan dan benua merentangi...
Tak ternoda ikatan dek murka ilahi...
Mempertahankan kesucian hakiki...

Masa terus memintas kita...
Kau berjuang di dunia kerjaya...
Diriku berjuang di medan sarjana...
Sama bernaung di ibu kota...
Namun syariat tetap terpelihara...

Ya allah...
Kuatkan kami bermujahadah...
Mendamda cinta-Mu yang terindah...
Cinta manusia hanyalah wasilah...
Menagih rahmat dan maghfirah...

Ya allah...
Jangan biarkan ikatan kami dicemari...
Dengan maksiat nan keji...
Permudahkanlah urusan kami...
Memeterai sebuah janji...

(nota diambil didalam buku
"pemilik cintaku setelah allah dan rasul..)

18 Februari 2011

oh..kaum hawa sekalian...

~~Yakin dan percayalah pada insan yang telah ditunjukkan Allah dalam istikharahmu walau apa pun keadaannya pada masa ini , asalkan baik agamanya . Samada dia masih belajar atau masih bertukar-tukar kerja , percayalah padanya ..

~~Tidakkah kamu mahu menjadi wanita yang berkat ? oh , mudah kahwin itu rupanya jika ikut agama ! apa tunggu lagi wahai yang sudah berpunya ? pilihlah untuk berkahwin . Takutlah pada Allah melebihi takutmu pada segala persoalan di benakmu . Yakinlah pada Allah . Berdoalah pada-Nya agar dipermudahkan buatmu . <3

*sekadar perkongsian..^_~

untuk kaum hawa..


Apabila kamu berkawan dengan lelaki,
ingatlah ada dua pilihan terbentang
PERTAMA...
kamu jadi seperti KELAPA...
mudah diperoleh..
diparut...diperah.. dan diambil santannya...
lepas itu hampasnya dibuang...

KEDUA...
Kamu menjadi sebutir MUTIARA..
berada di dasar lautan...
tersimpan rapi.. dilindungi kulit...
bukan senang nak lihat..
apa lagi mendapatkannya..
hanya orang yang bertuah ...
berusaha menyelami dasar lautan...
dapat memperolehnya..
harganya mahal sekali..
dan ia akan tersimpan selamanya..
jadi..
kamu pilihlah sama ada hendak menjadi KELAPA ataupun MUTIARA..
di sebalik SANTAN..
menjadi penyedap makanan.. diperah segala kenikmatan..
dengan mudah jatuh menjadi titisan..
akhirnya habis kari dimakan.. pulut panggang sisi habis ditelan..
dan SANTAN hilang tak jadi ingatan..
yang terasa lazat hanya kari dan pulut panggang..
orang tak kenang jasa SANTAN..

MUTIARA...
tertanam di dasar paling dalam...
sukar andai mengharap jadi perhatian..
kerana MUTIARA dilindungi oleh cengkerang yang
menghadangnya dari ancaman musuh..
namun kiranya ditemui insan..
akan menjadi PERMATA HIASAN..
terletak tinggi di cincin idaman.. atau di leher nan jinjang..
atau di lengan menawan.. makin lama MUTIARA tertanam..
makin tinggi nilainya..oleh itu...
pilihlah sendiri... menjadi SANTAN..
mudah jadi perhatian.. tapi hanya sebentar jadi santapan...
kemudian hilang segala nikmat dan pujian..
menjadi MUTIARA.. sukar ditemukan..
namun bila dihias indah gadis rupawan..
hilang ia..
tangisan mengiringi zaman..


* sekadar perkongsian dan renungan buat kaum hawa..

15 Februari 2011

cinta oh cinta

Yang terlarang itu godaan

Yang terhalang itu cabaran

Yang terindah itulah cinta TUHAN

Duhai para gadis...tika anda berasa perasaan dilamun khayalan itu, nafsu mula bermaharajalela. Syaitan pula bertepuk tangan. Syaitan menjerat anda dengan tali kesesatannya dan terus memujuk rayu perasaan anda, hinggalah anda jadi mabuk dan hilang kawalan. Teman lelaki yg anda sangka kekasih sejati itu adalah syaitan berwajah manusia yg mula mengikut kehendak nafsu kelakiannya yg memandang perempuan dgn SATU hajat. Jika nama makhluk itu 'lelaki', yg tidak diikat akad nikah dgn anda, tidak kira usianya muda atau tua, percayalah..hajatnya SATU sahaja. Apabila hajatnya dipenuhi, belum tentu anda akan dibelai lg seperti dahulu. Belum tentu juga dia akan melayan anda dgn baik seperti sebelumnya.
Duhai gadis...segeralah ingat bahawa di kiri kanan ada malaikat yg menjaga kita setiap saat, tidak pernah lalai mencatat amalan sejak kita dilahirkan. Pada diri kita ada pandangan ALLAH S.W.T yang Maha Melihat dan Maha Menghitung perbuatan manusia. Malaikat di kiri kanan anda itu amat malu hendak melihat perlakuan jelik anda dengan sidia. Raqib di sebelah kanan menggeleng-geleng kerana tidak dapat mencatat kebaikan manakala Atid di sebelah kiri pula menggeleng-geleng kerana tidak sanggup mencatat kejahatan yg sedang anda buat.
Untuk para gadis yg belum pernah bercinta, usahlah bersedih tika melihat rakan serumah atau rakan sebilik keluar bersuka ria dgn teman lelakinya. Barangkali anda berasa terkilan krn tiada lelaki yg sukakan anda. Mulalah berasa rendah diri lalu pelbagai prasangka bermain-main di fikiran.
Usah sesekali menyesali takdir kerana takdir ALLAH itu adil sifatnya. Sudah dijanjikan dlm Al-Quran dan hadis bahawa perempuan yg baik adalah untuk lelaki yg baik, begitu juga sebaliknya. Waktu ini anda tidak ditemukan dgn mana2 lelaki kerana ALLAH S.W.T mahu memelihara anda daripada maksiat. Waktu ini tiada lelaki jatuh hati pada anda kerana anda masih dlm tempoh belajar dan mencapai cita2.
Paling utama, ALLAH S.W.T menyimpan jodoh yg terbaik utk anda pabila sampai masanya. Dan bila masa itu tiba, anda senyumlah, ketawalah, menangislah tanda gembira dan bersyukurlah kerana DIA menghadiahi anda dgn lelaki yg soleh dan sempurna. Berpeganglah pada pepatah lama- 'Bersakit-sakit dahulu, Bersenang-senang kemudian. Jangan Senang dahulu, Susah kemudian'.

14 Februari 2011

Ya allah...seandainya telah engkau catatkan..


Ya Allah….

Seandainya telah engkau catatkan…

Dia milikku tercipta buatku…

Satukanlah hatinya dengan hatiku…

Titipkanlah kebahagian antara kami….

agar kemesraan itu abadi…

Dan ya Allah…

ya tuhanku yang maha mengasihi…

Seiringkanlah kami melayari hidup ini…

Ketepian yang sejahtera dan abadi…

Tetapi ya Allah…

Seandainya telah engkau takdirkan dia bukan miliku…

Bawalah ia jauh dari pandanganku….

Luputkanlah ia dari ingatanku…

Dan peliharalah aku dari kekecewaan….

Ya Allah ya tuhanku yang maha mengerti….

Berikanlah aku kekuatan…Melontar bayangannya jauh ke dada langit…

Hilang bersama senja nan merah agarku bisa bahagia…

Walaupun tanpa bersama dengannya…

Dan ya Allah yang tercinta…

Gantillah yang telah hilang….

Tumbuhkanlah kembali yang telah patah…

Walaupun tidak sama dengan dirinya…

Ya Allah ya tuhanku…

Pasrahkanlah aku dengan takdirmu…

Sesungguhnya apa yang telah engkau takdirkan…

Adalah yang terbaik buat ku….

kerana engkau maha mengetahui…

Segala yang terbaik buat hamba Mu ini…

Ya Allah…

Cukuplah engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku…

Di dunia dan di akhirat…Dengarlah rintihan dari hamba Mu yang daif ini…

Jangan engkau biarkan aku sendirian…

Di dunia ini mahupun di akhirat…

Menjuruskan aku kearah kemaksiatan dan kemungkaran…

Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman…

Supaya aku dan dia sama2 dapat membina Kesejahteraan hidup…

Ke jalan yang Engkau redhai…

dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh….

Amin.. Ya Rabbal A’lamin....

01 Februari 2011

Istikharah cinta

Bersaksi cinta di atas cinta dalam alunan tasbih ku cinta..

Menerka hati yang tersembunyi..

Berteman di malam sunyi penuh doa...

Sebut nama mu terukir merdu..

Tertulis dalam sajadah cinta..

Tetapkan pilihan sebagaikan teman kekal abadi hingga akhir zaman...

Istikharah cinta memanggil ku memohon petunjuk mu..

Satu nama teman setia naluri ku berkata..

Di pernantian luahnan rasa teguh satu pilihan..

Pemenuh separuh nafas ku...

Dalam mahabbah rindu..

Di istikharah cinta...

28 Januari 2011

selamanya dalam ingatan.....

jika saya yang bertahta di hati awak sayangilah saya sejujur hati awak...

jika saya yang awak rindui simpanlah saya jauh didalam hati awak...

jika saya selalu menyakiti awak...maafkanlah saya kerna itu bukan niat saya...

jika saya antara yang awak tak mahu kenang..ajarlah saya untuk memahami awak..

tapi jika di dalam hati awak tiada diri saya...saya terima seadanya...jika itu sudah suratan..

tapi ketahuilah bahawa awak akan sentiasa di dalam hati saya kerna saya teramat bersyukur

kerna memiliki teman seperti awak...

^_~

25 Januari 2011

Martabat Taqwa

Martabat Taqwa

Menurut Al-'Allamah Mustafa al-Khairi al-Manshuri, taqwa ini mempunyai tiga martabat;

Martabat pertama : Membebaskan diri dari kekufuran
Inilah yang diisyaratkan oleh Allah dengan "Kalimat at-Taqwa" dalam firmanNya :

"...lalu Allah menurunkan ketenangan kepada Rasul-Nya, dan kepada orang-orang mu'min dan Allah mewajibkan kepada mereka kalimat taqwa ...". (Surah Al-Fath. Ayat : 26)

Maksud kalimah at-Taqwa dalam ayat di atas ialah kalimah : "لا إله إلا الله محمد رسول الله" atau dua kalimah syahadah. Kalimah ini merupakan kalimah iman yang menjadi asas atau punca kepada taqwa.

Martabat kedua : Menjauhkan diri dari segala perkara yang membawa kepada dosa.

Martabat ketiga : Membersihkan batin (hati) dari segala yang menyibukkan atau melalaikan diri dari Allah swt.

Martabat yang ketiga : inilah yang dimaksudkan oleh firman Allah;

"Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya dan janganlah kamu mati melainkan kamu menyerah diri ( kepada Allah swt )." (Surah Ali Imran. Ayat : 102)...

(^__^)

Jauhkan rindu

Bila rindu kembali menjengah..
Menyusup datang melalui sekeping gambar..

Begitu terasa bibirku bergetar..
Begitu terasa kakiku makin longlai...


Ku lihat pada jari-jemariku,..
Menggigil dalam bahang tengah hari,..
Ku sentuh pada bibirku..,
kering mengelupas..
Ku letakkan tangan pada dadaku..,
Degupannya menjadi deras...

Ku lihat wajahku dalam refleksi,..
Warnanya pucat membiru,..
Tiada kilauan dalam mata,..
Tiada cahaya pada wajah...
Hanya kelesuan jelas kelihatan...

Yang lain menggelar rasa ini "'cinta'"..,
Lalu mereka hairan aku menolak "'cinta'"..,
Tapi aku pasti ianya adalah ''"petaka'".. ,
kerana rindu ini rindu yang memusnahkan..,
Rindu ini rindu yang mencemarkan,..
Kerana rindu ini rindu yang tidak halal untukku..,
Kerana rindu ini boleh mengundang dosa...

Dahulu..,
Jika rindu yang sama bertandang..,
Akulah insan paling bahagia...

Kini..,
Jika rindu yang sama bertamu,..
Akulah insan paling sengsara...

Aku tak mahukan rasa ini,..
Aku tak mahukan rindu ini...

Rindu ini yang dahulu telah melalaikanku dari mengingati-Mu..,
Rindu ini yang dahulu menghalangku dari kemanisan beribadat kepada-Mu..,
Rindu ini yang dahulu membutakan mataku dari melihat jalan-Mu..,
Rindu ini yang dahulu membinasakan cinta suci hamba-Mu...

Rabbi..,
Jangan kau benarkan rindu ini menggigitku..,
kerna aku takut dihinggapi virus cinta buta...

Rabbi..,
Jangan kau biarkan rindu ini menghantuiku..,
kerna aku takut pada bayangannya..,
Kerna ku tahu jatuh cinta itu..,
Hanya bisa pada Tuhan..,
Kerna ku tahu nafsu ini..,
Sering membawa ke arah kejahatan,..
Yang datang dari godaan syaitan...

Rabbi..,
Ku mohon..,
Jauhkanlah aku dari 'petaka' rindu ini,..
Hadirkanlah aku pada cinta-Mu..,
Cinta yang kekal dan abadi...