24 Disember 2010

15 pintu syaitan yang ada dalam diri kita

1. Pintu Marah
2. Cinta Dunia
3. Enggan m'hadiri majlis ilmu
4. Panjang angan2
5. Rakus
6. Bakhil
7. Suka pujian
8. Riak
9. Ujub
10. Takut & Gelisah
11. Buruk Sangka
12. M'mandang Rendah org lain
13. Suka pada Dosa
14. Merasa aman dr pembalasan "ALLAH"
15. Putus Asa dr rahmat "ALLAH"

23 Disember 2010

Nota cinta

Andainya dapat ku menulis nota-nota cinta buat dirinya..

Ingin ku titipkan bersama semua kuntuman bunga yang indah berseri..

Ku sembur haruman mewangi bersama kata-kata puji..

Sedang dia tahu kasih dan cinta nya aku menjalin ikatan menuju ke syurga..

Cinta ku kepada dia..Rindu ku hanya pada nya..Kasih ku tulus buat nya..

Setia ku balas kasih nya..Kasih ku kasih yang setia pada yang punya..

Damba ku pada yang esa..Pujian hanya buat nya..Akur ku kebesaran nya..

Teragung maha suci nya..Taat ku hamba yang hina pada pencipta..

Kira nya aku hilang arah..Jalan hidup ku berubah punah..

Namun kasih nya tak pernah akan musnah..Belasan nya terus mencurah-curah..

Nurhidayah nya semakin cerah..Cinta ku kepada dia..Rindu ku hanya pada nya..

Kasih ku tulus buat nya..Setia ku balas kasih nya..Kasih ku kasih yang setia pada yang punya..

Damba ku pada yang esa..Pujian hanya buat nya..Akur ku kebesaran nya..

Teragung maha suci nya..Taat ku hamba yang hina pada pencipta..

Andainya dapat ku menulis nota-nota cinta buat diri nya..


(nota cinta - saujana)

~ kan kucintakan engkau dengan kekasihku~

Kan Kucintakan Engkau dengan Kekasihku

"...cintailah lelaki ini melebihi cintamu padaku. Dan aku berusaha mencintainya melebihi cintaku padamu.."

Inginku mengajak anda memperkenalkan seorang laki-laki yang didamba surga. Dialah laki-laki yang ditinggalkan orang tuanya semenjak balita. Dialah lelaki padang pasir yang memiliki keistimewaan dan kesempurnaan yang sulit kutorehkan dengan kata-kata. Namun begitu, kuusahakan untaian kata-kataku ini mewakili ucapan-ucapan mereka yang pernah melihatnya, bersamanya dalam suka dan duka, mendengar tutur katanya sekaligus menyaksikan sosoknya yang begitu berbekas dalam jiwa.

Duh, tak sabar lagi pena ini menari untuk kawan dan memang untuk kawanlah kupersembahkan tentangnya..

>>Binar Indah Matanya
Lebar dan hitam kedua matanya nan berkelopak panjang. Bulu matanya amat letik menawan. Alisnya melengkung rapi bak bulan sabit dan bersambung.


>>Tampan Wajahnya nan Rupawan
Sekiranya lelaki ini hidup saat ini maka para wanita akan tergila-gila dengan elok rupanya. Mereka akan terpesona. Bagaimana tidak, kawan?? Wajahnya begitu tampan, cerah nian seolah-olah di mukanya lah lintasan peredaran mentari. Manis pula dipandang. Ketika ia bergembira maka bercahayalah rona wajahnya nan mempesona. Rekan-rekannya mengibaratkan wajah lelaki itu dengan potongan rembulan saat purnama menjelang yang mengikis gelapnya malam.

Subhanallah, sungguh elok rupanya bak terbitnya mentari di ufuk timur. Ketika lelaki itu marah, mukanya akan memerah seakan-akan ada biji buah delima.

Duhai kawanku, kerabatku, saudaraku, saudariku…

aku tidaklah mengada-ada bertutur karena begitulah rekan-rekannya berucap..

Salah satu rekannya berkata : ”jika aku melihatnya seakan-akan aku melihat matahari yang sedang terbit.”

Kawannya yang lain bertutur: ”apabila dia bergembira, wajahnya bercahaya sehingga terlihat seperti potongan rembulan.

Wanita muda yang menjadi salah satu belahan jiwanya pernah berkata: ”jika aku melihat keringat yang ada (menetes) di wajahnya, ia (begitu) bersinar bagai kilat yang melintas.”

Pernah suatu ketika ada orang yang melihatnya di suatu malam yang cerah kemudian orang tersebut berkata sambil tertegun: ”aku memandangnya, kemudian kupandang rembulan, dia memakai baju merah, ternyata dia lebih indah dari rembulan.”

Subhanallah kawan.. tidakkah engkau jatuh hati??

>>Keringatnya pun Harum Semerbak
Memang demikian adanya. Keringatnya yang membasahi tubuhnya begitu wangi mengalahkan harumnya wewangian. Orang-orang akan mengetahui bahwa dia melewati suatu jalan karena harum tubuhnya yang tersiar.

Seorang temannya berkata: ”(butiran-butiran) keringatnya merupakan minyak wangi yang paling harum"

Rekan wanitanya berucap pula: ”keringatnya lebih harum dari minyak wangi"

Rekan yang lain bertutur: ”aku pernah menggapai tangannya kemudian kuletakkan diwajahku, ternyata tangannya lebih sejuk dari embun dan aromanya lebih wangi dari misik.”

>>Mereka Begitu Cinta dengan Sosoknya

Kawanku yang kucinta..
orang-orang yang bergaul dengannya begitu mencintainya sampai pada batas hayam (tergila-gila). Mereka mencintainya karena kesempurnaannya yang menjadi idaman dan sosoknya yang menenteramkan jiwa bagi yang memandang. Mereka mati-matian untuk mengerumuninya dan mengagungkannya.

Lihatlah kawan, mereka mampu menceritakan secara detail tentang lelaki itu. Tentang putih kulitnya, renggang gigi depannya, wajahnya yang seputih pedang yang tajam, tulang persendiannya yang besar, indah nan serasi betisnya, lembut nan halus bulu dadanya dan hal-hal lainnya yang menggambarkan secara utuh sosok lelaki itu. Itulah salah satu tanda cinta mereka yaitu mengetahui segalanya tentang figur yang dicinta..

>>Nyawapun Mereka Pertaruhkan untuk Lelaki Itu
Tidakkah engkau tau bahwa nyawapun mereka taruhkan demi lelaki itu?? Marilah sejenak bersamaku melihat buktinya..

Ada dua anak kecil yang sangat mencintai lelaki itu. Ketika keduanya mendengar kabar kepastian bahwa lelaki itu dicela maka keduanya bertekad membunuh si pencela.. iya kawan, membunuh si pencela.
Anak kecil pertama berkata dengan penuh ketegasan dan jiwa kesatria :

”. . .demi Allah jika aku bertemu dengannya (si pencela), niscaya aku dan dia (si pencela) tidak akan berpisah sampai salah satu diantara kami terbunuh.”

Anak kedua pun berkata demikian. Kemudian ketika keduanya bertemu dengan si pencela lelaki itu, segera pedang-pedang terhunus dan larut dalam pertarungan, merekapun berhasil membunuh si pencela.

Subhanallah, alangkah besarnya kekuatan cinta yang tertancap dalam sanubari kedua anak itu. Cinta mampu menghunus tajamnya pedang hingga mengalirkan darah di kancah peperangan.


>>Tahukah Kawan Siapakah Lelaki Itu??
Dialah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam yang begitu sempurna perawakannya, yang begitu cinta kepada kita sebagai umatnya, yang tak ingin umatnya terjerumus dalam kubangan neraka, yang telah mengajarkan kita agama Tuhannya, yang dinantikan surga, yang menjadi teladan seluruh umat hingga akhir zaman, yang, yang, yang, yang,….

Duhai kawan dimanakah cinta kita teruntuk Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam dibanding pesona cinta beliau kepada kita??

Dimanakah cinta kita teruntuk Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam dibanding gelora cinta para sahabat teruntuk beliau??

Cobalah kita tengok gelora cinta dua anak kecil dari kaum anshar yang kututurkan diatas. Keduanya bertaruh nyawa untuk membunuh Abu Jahl yang telah mencaci Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Kekuatan cintanya mampu mengeluarkan pedang dari sarungnya hingga berhenti setelah darah tertumpah. Bagaimana dengan kita???? Jangan biarkan cinta Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bertepuk sebelah tangan, kawan..


(perkongsian besama)
SAYA BENCI,,BENCI,,BENCI AWAK....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

WANITA

Wahai wanita..

Rambutmu adalah mahkotamu..

Yang tidak ternilai harganya..

Maka..

Jagalah ia sebaik-baiknya..

Buat si dia suami tercinta..

Wahai wanita..

Suaramu adalah senjatamu..

Setiap bibit percakapan mu..

Melemahkan setiap sendi anggota kaum adam..

Maka..

Jagalah ia dengan sebaik-baiknya..

Gunakan ia bila perlu sahaja..

^___^

13 Disember 2010

hanya kamu

setiap saat hanya kau di fikiran aku

setiap detik hanya kau yang aku fikir kan

setiap masa hanya kau terlintas di fikiran aku

setiap helaan nafas aku hanya kau yang akan aku sebut

setiap kelipan mata aku hanya kau yang akan terbayang

setiap langkah hanya kau yang menyaingi langkah aku

setiap kali mata aku terbuka hanya kau yang akan aku bayang kan

setiap kali mata aku terpejam hanya kau yang aku aku ingat kan

semoga ianya akan kekal selama nya..

insyaallah..

06 Disember 2010

Kerana aku wanita

kerana aku wanita
pandangan Adam mampu tembus ke dasar hatiku


kerana aku wanita
ingin disayangi itu fitrah diriku


kerana aku wanita
mudah terpikat dengan keindahan akhlak seorang lelaki


kerana aku wanita
emosiku selalu mengatasi logik akalku


kerana aku wanita
air mata teman setiaku


kerana aku wanita
sensitivitiku terhadap sesuatu amat tinggi


DAN..


kerana aku wanita
aku damba pertolongan darimu Adam
peliharalah bicaramu denganku
jangan bermain kata denganku takut rosak hatiku


kerana aku wanita
akhlakmu ukuran dimataku peliharalah
akhlakmu dan imanmu
jangan kau burukkan darjatmu pada mataku takut rosak thiqohmu


kerana aku wanita
maka peliharalah susunan kata-katamu
kerana aku mudah terasa
namun aku bukan lemah sekadar ingin kau tahu hati ini mudah tercalar


kerana aku wanita
peliharalah dirimu dari mencemuhku
saat titisan jernih mengalir dari mataku
kerana itu cara untukku meluahkan perasaanku supaya hatiku tenang kembali

cinta dalam diam

Cintailah ia dalam diam, dari kejauhan, dengan kesederhanaan dan keikhlasan…

Ketika cinta kini hadir tidaklah untuk Yang Maha Mengetahui saat secercah rasa tidak lagi tercipta untuk Yang Maha Pencipta izinkanlah hati bertanya untuk siapa ia muncul dengan tiba-tiba…mungkinkah dengan ridha-Nya atau hanya mengundang murka-Nya…

Jika benar cinta itu karena Allah maka biarkanlah ia mengalir mengikuti aliran Allah karena hakikatnya ia berhulu dari Allahmaka ia pun berhilir hanya kepada Allah..

“Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran Allah.” (QS. Adz Dzariyat:49)

“Dan kawinkanlah orang-orang yang sendirian diantara kamu, danorang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelakidan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akanmemampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas(pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui. ” (QS. An Nuur: 32)

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmuisteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasatenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang.Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tandabagi kaum yang berfikir. ” (QS. Ar-Ruum:21)

Tapi jika memang kelemahan masih nyata dipelupuk matamaka bersabarlah… berdo’alah… berpuasalah…

” Wahai kaum pemuda,siapa saja diantara kamu yang sudah sanggup untukmenikah,maka menikahlah,sesungguhnya menikah itu memelihara mata,danmemelihara kemaluan,maka bila diantara kamu belum sanggup untukmenikah,berpuasalah,karena ssungguhnya puasa tersebut sebagaipenahannya ” (Hadist)

“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatuperbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk. ” (QS. Al Israa’ :32)

Cukup cintai ia dalam diam… bukan karena membenci hadirnya…tapi menjaga kesuciannya bukan karena menghindari dunia…tapi meraih surga-Nya bukan karena lemah untuk menghadapinya…tapi menguatkan jiwa dari godaan syaitan yang begitu halus dan menyelusup..

Cukup cintai ia dari kejauhan… karena hadirmu tiada kan mampu menjauhkannya dari cobaankarena hadirmu hanya akan menggoyahkan iman dan ketenangankarena hadirmu mungkin saja ‘kan membawa kenelangsaan hati-hati yang terjaga…

Cukup cintai ia dengan kesederhanaan… memupuknya hanya akan menambah penderitaan menumbuhkan harapan hanya akan mengundang kekecewaanmengharapkan balasan hanya akan membumbui kebahagiaan para syaitan…

Maka cintailah ia dengan keikhlasan karena tentu kisah fatimah dan ali bin abi thalib diingini oleh hati…tapi sanggupkah jika semua berakhir seperti sejarah cinta Salman Al Farisi…?

“ …boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat burukbagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. ” (QS. AlBaqarah:216)

“Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, danlaki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), danwanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-lakiyang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yangdituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduhitu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga)” (QS.An Nuur:26)

Cukup cintai ia dalam diam dari kejauhan dengan kesederhanaan dan keikhlasan…

karena tiada yang tahu rencana Tuhan…mungkin saja rasa ini ujian yang akan melapuk atau membeku dengan perlahan

karena hati ini begitu mudah untuk dibolak-balikan…serahkankan rasa yang tiada sanggup dijadikan halal itu pada Yang Memberi dan Memilikinya biarkan ia yang mengatur semuanya hingga keindahan itu datang pada waktunya… “Barangsiapa menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga.” (Umar bin Khattab ra.)

sekadar peringatan...

Jangan bangga sangat dengan
pakaian yang cantik dan mahal,
kerana pakaian terakhir kita nanti
adalah kain kapan...


Jangan bangga dan action sangat
dengan kenderaan mewah,
kerana kenderaan terakhir kita nanti
adalah van jenazah dan papan keranda....


Janganlah terlalu seronok dengan
tempat tidur yang empuk dan nyaman,
kerana tempat tidur terakhir kita nanti
adalah liang lahad....


Jangan pula ego dan bongkak
kerana mampu memiliki rumah mewah
seperti istana.kita kena ingat,rumah
terakhir kita nanti adalah kubur bertiang dua...


Jangan terlalu megah dengan
pangkat dan darjat,kerana
bila sudah tiada nanti,
kita dapat gelaran Al-marhum...


Janganlah terlalu bangga dan berlagak
dengan wajah yang kacak dan cantik
kerana bila kita mati nanti,
wajah itu akan berubah menjadi tengkorak...

(perkongsian bersama)

04 Disember 2010

MOHD ZIKRI MOHD YUSSUF



^________^

02 Disember 2010

Menanti bakal rajaku..

Aku sedang menanti dia,
Seorang lelaki yang akan bergelar suami,
Seorang mukmin yang merindui syahid di jalan ALLAH,
Seorang hambaNYA yang senantiasa zikrullah.


Dia seorang lelaki yang tegas dan berani,
Dia tidak pernah takut untuk berkata benar,
Dia tidak pernah gentar melawan nafsu yang ingin menguasai diri,
Dia sentiasa mengajak aku berjuang berjihad fisabilillah.


Dia selalu menghiburkan aku
Dengan alunan ayat-ayat suci Al-Quran
Dengan zikir-zikir munajat
Dengan surah-surah rindu yang dihafaznya.


Ketika aku leka diulik mimpi indah duniawi,
Dia menasihati ku supaya mengingati mati,
Ketika aku sedang asyik terpesona dengan buaian cinta dunia,
Dia menyedarkan aku betapa lazatnya lagi pesona cinta Yang Maha Esa.


Dia memang sentiasa kelihatan penat,
Matanya penat kerana membaca,
Suaranya lesu kerana penat mengaji dan berzikir,
Badannya letih kerana bermunajat di malam hari.


Dia sentiasa mengingati mati,
Baginya,dunia ini adalah pentas lakonan semata-mata,
Kita hambaNYA adalah pelakon,
Hasil keputusan lakonan kita akan diputuskan di padang Mahsyar nanti.


Dia sentiasa menjaga matanya dari berbelanja perkara-perkara maksiat,
Dia sentiasa mengajak aku mendalami ajaran Islam,
Dia seorang yang penyayang dan taat akan kedua ibu bapa,
Dia juga sentiasa berbakti untuk keluarga.


Dia sentiasa tabah dan sabar dalam menghadapi dugaan,
Baginya, dugaan-dugaan itulah yang akan menjahit semula
Sejadah imannya yang terkoyak,
Lantaran mungkin kerana kekhilafannya sendiri.


Dia sentiasa menjaga solatnya,
kerana itulah maruah dirinya,
Dia sentiasa bersedia menjadi imam dan pemimpin keluarga,
Dia tidak pernah berasa malu mempertahankan agama IslamNYA,
Kerana Islam adalah addin ALLAH yang sebenar-benarnya.


Dia sentiasa ingin mencontohi sifat-sifat mulia Rasullullah S.A.W.,
Dia juga sentiasa berusaha mencintai kekasih agungnya,
Kekasih sejatinya dan kekal abadiIaitu ALLAHURABBI.


Dia selalu berdoa dan mengimpikan syurga,
Dia ingin mengajak aku ke sana sekali,
Kerana, di situlah tempat pertama wujudnya cinta,
Dia ingin bawa aku ke syurga yang abadi dan hakiki.


Aku mencintai dia kerana agamanya dan kerana cintanya kepada Maha Pencipta,
Andai dia hilangkan cintanya,
maka hilanglah cintaku pada dia,
Cinta dia terhadap Maha Pencipta mendekatkan aku padaNYA,
Cinta Illahi jugalah yang menyebabkan aku memilih dia.


Siapakah dia..???
Aku juga tidak mengetahui siapakah dia jodoh ku,
Hanya Engkau Yang Maha Mengetahui segala sesuatu,
Doaku, semoga dia tercipta untuk ku,
Semoga aku bertemu jodoh dengan dia,
Kerana,Dia pilihan ku..Amin....

01 Disember 2010

Lembaran hidup wanita solehah

Mampukah aku menjadi seperti Siti Khatijah?

Agung cintanya pada Allah dan Rasulullah

Hartanya diperjuangkan ke jalan fisabilillah

Penawar hati kekasih Allah

Susah dan senang rela bersama…



Dapatkah ku didik jiwa seperti Siti Aishah?

Isteri Rasulullah yang bijak

Pendorong kesusahan dan penderitaan

Tiada sukar untuk dilaksanakan…



Mengalir air mataku

Melihat pegorbanan puteri solehah Siti Fatimah

Akur dalam setiap perintah

Taat dengan abuyanya, yang sentiasa berjuang

Tiada memiliki harta dunia

Layaklah dia sebagai wanita penghulu syurga…



Ketika aku marah

Inginku intip serpihan sabar

Dari catatan hidup Siti Sarah….



Tabah jiwaku

Setabah umi Nabi Ismail

Mengendong bayinya yang masih merah

Mencari air penghilang dahagaDi terik padang pasir merak

Ditinggalkan suami akur tanpa bantah

Pengharapannya hanya pada Allah

Itulah wanita Siti Hajar….



Mampukah aku menjadi wanita solehah?

Mati dalam keunggulan iman

Bersinar indah,harum tersebar

Bagai wanginya pusara Masyitah….






khas untuk sahabat2ku yang bergelar wanita..(^_^)

30 November 2010

Sahabat

pertemuan telah ditakdir kan..
antara kita tidak pernah dirancang..
mana latar takdir hendak dilawan..
semua nya ketentuan tuhan..
wahai sahabat semat kan semua kenangan..
yang telah bersama-sama kita lalui..
suka dan duka memburu impian..
moga teguh nya ikatan ini..
sahabat yang amat ku kasihi..
susah sengan kau disamping ku..
kehadiran dikau disisi..
mengubat sepi dihatiku..
wahai sahabat semat kan semua kenangan..
yang telah sama-sama kita lalui..
suka dan duka memburu impian..
moga teguh nya ikatan ini..
sahabat yang amat ku cintai..
susah senang kau disamping ku..
walau kini hilang dimasa..
namun kau tetap dihatiku..
sahabat bertuah nya ku rasa mendapat teman seperti mu..
membimbing dan menasihati ku..
hanya satu dalam beribu...ohhh..
sahabat yang amat ku cintai..
susah senang kau disamping ku..
walau kini hilang dimasa..
namun kau tetap dihati ku..
namun kini hanya lah tinggal kenangan..
pertemuan kita dilaman perpisahan..
kemersaan bermegah diakhir perkenalan..
sayu menitis kan air mata ku..

(sahabat-hawary)

25 November 2010

untuk bakal teman hidupku..



Untuk bakal teman hidupku, bacalah...

Bakal teman hidupku,
Aku diamanahkan kepada kamu,
Daripada bapaku sebagai wali,
Kepada kamu sebagai suami.

Bakal teman hidupku,
Maafkan aku jika tak seperti yang kamu mahu,
Maafkan juga segala tingkah laku ku,
Kerana...
Aku juga manusia biasa seperti kamu.

Bakal teman hidupku,
Ku pinta pada mu,
Bimbinglah aku,
Ke jalan yang satu,
Jalan yang lurus walau jauh beribu batu.

Bakal teman hidupku,
Maafkan segala cacat celaku,
Maafkan terkasarnya bahasaku,
Maafkan segala salah silapku.

Bakal teman hidupku,
Hanya satu yang ku pinta darimu,
Jagalah aku,
Sayangilah aku,
Dan...
Jujurlah padaku..

kerna aku tidak mahu dikhianati..
dan disakiti oleh insan yang aku sayangi..

(kepada awak..^_^)

23 November 2010

awak...saya sayang awak..

saya sayang awak..tapi betul ke saya sayang awak??awak sayang saya ke??kalau sayang, nape awak pegang tangan saya??awak nak tengok rambut saya,nak hug saya,nak saya pakai seksi2..memang la awak xkasi boy lain tengok saya pakai seksi..tp awak xhalal lagi utk saya kan??saya sayang awak ke kalau saya kasi semua tu kat awak??

saya sayang awak..betul..xtipu..tapi sayang ke kalau bila dengan awak, saya lalai??saya lupa kat Dia yang dah cipta saya, yang kasi saya perasaan cinta kat awak..saya lupa solat, saya lupa dosa..saya lupa Tuhan..takut la...

betul awak..saya sayang awak..tapi saya takut..takut sangat nak sayang awak..awak baik, selalu solat awal..tapi nape bila dengan saya awak lupa solat??masa kuar, kita lalu je depan masjid..xpernah stop..tp kt tempat xde orang, kita stop.beratus duit awak habis untuk saya kn??saya hargai sgt..saya tau awk syg saya..tp nape awak xsimpan duit tu dulu..kot2 ada jodoh, boleh kita kawen..awak...saya takut..takut sangat..takut bila ingat pe yang kita dah buat..saya nak awak jadi halal utk saya..tp xboleh la sekarang..mcm mana awk nk tanggung saya..kita blaja lg..saya nak hidup dgn awak..saya nak awak jd imam saya..nak sgt share everything dgn awak..saya nak jadi kekasih halal awak..tapi betul ke cara kita wak??saya takut laaaa...

awak..saya nak hidup dgn awak forever kat heaven..tapi layak ke kita gi heaven kalau kita camni??macam mana kalau tiba2 Dia panggil kita pergi..xkisah la saya dulu, awak dlu atau dua2 skali..boleh ke kita gi heaven kalau Dia panggil kita skarang??kalau la Dia tanya apa yg saya dah buat dgn awk, pe saya nk jawab nanti..saya maluuuuuuuuuuu sgt kat Dia..

awak..lama saya fikir..saya fikir pasal kita..betul saya sayang awak..tapi, sampai bila kita nak camni??awak..saya dah fikir lama...lepas ni, kalau saya xmsj awk,xnk jumpa awk, xnak call awk, xnk vc, mms or wc,awak jgn salah faham tau..saya buat camtu sbb saya syg awk sgt2..awak..saya nak forever kat syurga dgn awak..dulu saya sedih sbb kita jauh..tapi skarang, saya bersyukur sangat..Tuhan sayang kita..kalau dekat, awak boleh agak kn pe kita buat nnti??

saya xtau camne nk gtau awk..saya nak jaga hati awk..tp awak sedar x sebenarnya saya dah kotorkan hati awak..saya suka goda awak dgn manja saya, dengan body saya..saya suka buat awak cair dgn saya..jahatnya saya..awak saya banyak dosa..awak nk ke terima org mcm saya jd wife awak??awak..saya nak bersihkan diri saya sebelum jadi yang halal buat awak..saya nak jadi the best wife..baru la awak xpandang orang lain dah..saya xnk susahkan awak dgn saya yg mcm ni..awak..saya nak jadi bidadari awak..bukan kat dunia je..tp kat heaven gak..saya nak jadi bidadari awak yg forever..

awak..saya tahu saya xbaik....banyak sangt kurang n xlayak nak tegur salah awak..tapi saya sayang awak..pe kita buat, bukan ada org tahu pn...sape lagi nak tegur awak kalau bukan saya??saya pn nak awak jadi suami yg boleh pimpin saya ke syurga..xnak ke??xkn la awak sayang saya utk hepi2 kat dunia ni je..awak xnk ke pilih saya jadi bidadari awak kt syurga nanti??awak..tolong la...saya xnk dah jumpa awak..tp mungkin saya lalai gak nanati..syaitan selalu ada dgn saya..suka je dia kalau saya keluar dgn awk, goda awak..awak..tolong la ingat kan saya gak bila saya lupa.tolong ek..saya lemah sangat..saya nak jadi kuat..kuat utk awak..untuk hidup dgn awak.

saya sayang awak..camne kalau tiba2 Dia panggil kita b4 kita sempat bertaubat..takutnye saya..awak xtakut ke??camne kita nak gi syurga??camne saya nak jadi bidadari awak??saya nak sangat cinta ni kerana Dia..tp dgn apa kita dah buat, layak ke kita letak nama Dia dlm cinta kita??malu sangat kat Dia..awak..saya nak berubah..utk diri saya gak, utk parents saya..tp, kalau saya berubah, awak still terima saya lagi kan??saya nak berubah pn sbb nak jadi the best utk awak..utk babies kita nanti..nak jadi mom yg the best..huhu. tinggi betul cita2 saya..saya pn nak kita jadi pasangan yg educated..nak sama2 berjaya..tp educated yg taat padaNya la..mesti bahagia kan..kita ingat Dia, Dia pun ingat kita,,so, boleh la Dia jaga kita nanti..

awak, kalau la saya pergi dulu,saya nak tunggu awak kt syurga tau..awak doakan la saya bia boleh masok syurga..saya nak jadi bidadari yg tunggu awak..n there, i'll be yours forever...tapi, kalau awak pergi dulu??ye..saya sedih..tp saya pun akan doakan awak..insyaAllah..nanti awak tunggu la saya kt syurga k??mesti ramai bidadari tunggu awak kat sana..tapi, simpan la 1 tempat untuk saya k??saya nak jadi bidadari awak..

awak..maaf kan saya kalau ape yg saya buat n gtau ni mengguris hati awak..saya buat camni sbb saya sayang awak..saya xtau camne nak gtau awak..sebab tu saya taip kt sini..maaf sebab saya post kat sini..bukan nak bukak kburukan sendiri..at least mereka yang baca ni boleh jadikan kisah ni sbgai panduan..ramai kt luar sana kapel n buat macam2..saya takot nak post kat awak..tapi saya harap awak tergerak hati nak baca ni k..awak..dah nak subuh la..kejap lagi mesti Dia panggil saya..ingat tau..SAYA SAYANG AWAK ETERNALLY N INFINITY.. n saya tunggu awak jemput saya sebagai yg halal utk awak nanti k..<3<3<3>

22 November 2010

dedikasi untuk kekasih

Kerana dia telah aku panggil kasih..

masa lalu tenggelam bersama bulan bersama matahari..

masa depan adalah hidangan..

kasih nan luas tak terperi..

entah hiba..entah ceria..entah tak ada..

ianya misteri..

kerana aku telah dipanggil kekasih..

nescaya ku songsang nan dengan erti..

kentalnya semangat,,mimpi bulan ilusi..

mercu cinta ini tidak lunyai menemani hari..

kemaafan adalah segala kemaafan..

gerbangnya setia..

simpanlah aib kerana ia adalah rahsia..

sanggulkan wangi jujur pada hati..

kutiplah bunga damai di sisi hari..

dalam belantara cerita yang menyala..

kemaafan ialah anugerah..

kita terus melangkah tanpa curiga..

malah berdoa mengundang restu mu illahi..

kerana hati

kasih adalah nafas hidup

kekasih pula adalah hati jiwa..

^_^

21 November 2010

pertemukan aku dengan kekasihku





Bismillahirrahmanirrahim..

Duhai hati-hati yang lalai,

Hati-hati yang memburu-buru ketenangan,

Hati-hati yang tercari-cari cinta manusia,

Aku ingin bertanya,

Pernahkah kamu rasa rindu akan kekasihmu?

Adakah sama dengan rasa rindu itu pada Tuhanmu??

Ini hanya secoret bait kata-kata daripada sebuah hati yang rindu..

"Tuhan, aku ingin sekali menemuiMu..

Belaian kasih sayangMu cukup menyentuh jiwaku..

Ya Rabb..

Di mata ibuku aku lihat kasih sayang Mu yang tiada batasan,

Di wajah ayahku, aku lihat keteguhan kasih sayangMu,

Pada peribadi kekasih hatiku, aku lihat tabahnya hati dia dalam menempuh jalanMu,

Dalam keriuhan keluargaku, Engkau menenggelamkan dukaku,

Tuhan, aku hidup dengan menadah titisan embun RahmatMu..

Tiada lain yang aku harapkan melainkan engkau Ya Rabbi..

Mengalir air mata ini bukan kerana putus asa dan kecewa,

Tetapi aku terlalu rindu akanMu, Tuhan..

Maha Suci Engkau Yang Maha Memakbulkan!

Aku pinta minta didekatkan hatiku denganMu,

Datangnya ujian ini memberi aku satu kekuatan luar biasa,

Mendengar lafaz degupan jantungku menyebut namaMu Yang Maha Mulia,

Bernafas dengan hela sifat Ar Rahim Mu..

Tuhan, jika mampu aku katakan pada seantero dunia,

CintaMu Maha Agung!

Terlalu hebat untuk ditinggalkan.

Tuhan, jika bayarannya untuk berdamping denganMu,

Aku perlu berhempas pulas berjuang, bertahan, dengan ujian ‘ringan’ ini,

Aku Redha, Ya Rabb!

Kerana sakit ini begitu manis apabila Engkau sentiasa ADA untukku.

Hanya untukku."

Saat yang paling dekat antara seorang hamba dan tuhannya ialah ketika sujud. Saat penyatuan cinta hakiki dan realiti.

maka yang mana satu antara nikmat-nikmat tuhan yang hendak kamu dustakan?

Sekali lagi, ku peringatkan, pulangkanlah hatimu pada Yang Hak. Kerana Tuhan itu bersifat cemburu, jangan sekali-kali engkau menjauhiNya dengan melupaiNya.

Jika nak tahu sejauh mana Allah cintakan kita, ukur sejauh mana kita cintakan Allah..di mana Dia di hatimu??

tabah lah hati

biar setinggi mane ombak dugaan melanda..
biar seganas mane badai masalah menghempas..
tanamkan lah sauh ketetapan hati agar kapal tidak berganjak haluan..
biarlah badai dan ombak itu pergi begitu sahaja..
tanpa mencalarkan walau sedikit pun badan si kapal..
yang telah tetap haluan nya..

19 November 2010

memang khilaf ku...

memang khilaf ku menyayangi mu..
memang khilaf ku menyintai mu..
tapi ku tahu semua itu tak akan kembali lagi..
bukan ku pinta segunung janji..
tidak ku harap sinaran ini..
cuma ku ingin setulus kasih..
kesetiaan kekal selamanya..
sayang..
senyum senda pagi..
tawa mu mengiringi..
wajah mu ku terbayang..
hadir mu dalam mimpi..
portret mu ku tatapi..
mengharap kau kembali..
memang ku rindu saat bersamamu..
memang tak mampu melupakan mu..
tapi ku tahu semua itu tak akan kembali lagi..
selamat tinggal pada kenangan..
selamat tinggal pada igauan..
terima kasih aku ucapkan untuk percintaan ini..


........................................................................................................................................................................

18 November 2010

tak ku duga tak ku sangka

malam ku tidur terlena..
teringatkan dirimu..
terimbas kembali kenangan lalu..
alangkah indahnya bersamamu..
mengalir air mata ku..
menemani malam sepiku..
ku rindu saat bersamamu..
sukarnya untuk ku melupakanmu..
dahulu engkau beri kan cinta..
mengapa kini engkau berubah..
manakah janji akan setia menanti..
jikalau engkau tak lagi cinta..
katakan saja aku tak kesah..
dari engkau terus membuat ku menunggu..
tak ku sangka..tak ku duga..
perpisahan yang akan melanda..
dah ku cuba pertahankan..
namun dirimu pergi jua..
cinta mu bagaikan rembulan..
yang hadir bila malam menjelang..
kau hilang bila siang mendatang..
begitulah sikapmu oh sayang..
kau lontar cintaku ditepian..
ku bagaikan hanyut dilautan..
yang lemas didalam percintaan..
dipukul gelombang keresahan..
mengalir air mata ku..menemani malam sepi ku..
sukarnya untuk ku melupakan mu..

....................................................................................

17 November 2010

Saat terakhir

tak pernah terfikir oleh ku..
tak sedikit pun ku bayangkan..
kau akan pergi tinggalkan ku sendiri..
begitu sulit ku bayangkan..
begitu sakit ku rasakan..
kau akan pergi tinggalkan ku sendiri..
dibawah batu nisan kini..
kau telah sandarkan kasih sayang kamu begitu dalam..
sungguh ku tak sanggup ini terjadi kerna ku sangat cinta..
inilah saat terakhir ku melihat kamu..
jatuh air mata ku..menangis pilu..
hanya mampu ucapkan..
selamat jalan kasih..
satu jam saja aku telah bisa cintai kamu..kamu..kamu..
di hatiku..
namun bagiku melupakan mu butuh waktu ku seumur hidup..
satu jam saja ku telah bisa sayangi kamu....
dihatiku..
namun bagi ku melupakan mu butuh waktu ku seumur hidup..
dinantiku..
(saat terakhir)

syahid atau menang

Berjuang tak pernah senang..

Ombak derita tiada henti..

tenang tegang silih berganti..

Inilah sunah orang berjuang..

Malamnya bagai rahib..

Merintih sayu, dihiris doa air mata..

Siangnya bagai singa dirimba..

Memerah keringat mencurah tenaga..

Berjuang memang perit..

Kerana syurga itu manis..

Bukan sedikit mahar yang perlu dibayar..

Bukan sedikit pedih yang ditagih..


Berjuang bererti berkorban..

Rela terhina kerna benar..

Antara dua pasti terjadi..

Tunggulah syahid atau menang..

mutiara hadith

" tidak ada suatu amalan yang paling dicintai oleh allah daripada bani adam ketika hari raya
eidul adha selain menyembelih haiwan korban..sesungguhnya haiwan itu akan datang pada hari
kiamat (sebagai saksi) dengan tanduk, bulu, dan kukunya..dan sesungguhnya darah haiwan
korban telah terletak disuatu tempat disisi allah sebelum mengalir ditanah..kerana itu,
bahagiakan dirimu dengannya.."
(riwayat tarmizi, ibnu majah dan hakim)

16 November 2010

awak

erm...
walau kite dh x serapat dlu..
tpi awk sentiasa diingatan saya..
awak sentiasa saya kenang..
kenangan 2 thun yang kite lalui amat bermakna bagi saya..
awak lah sahabat..kawan..teman..dan..???..yang pernah rapat dengan saya 1 ketika dulu..
walau jarak diantara kite makin ketara tpi saya tidak pernah melupakan awak walau sesaat..
hanya awak..
sentiasa..
selamanya..
insyaallah..
(yang ikhlas -saya-)

07 November 2010

bukan niat saya

bukan niat saya nak permain kan awak..

bukan niat saya nak mendua kan awak..

bukan niat saya nak sakit kan hati awak..

bukan niat saya nak kecewa kan awak..

bukan niat saya nak khianati awak..

bukan niat saya nak menyakiti perasaan awak..

bukan niat saya buat awak bersedih..

bukan niat saya kalau ini semua terjadi..

bukan kehendak saya..

bukan kemahuan saya..

semua nya terjadi atas kehendak yang maha esa..

sebagai hamba nya saya hanya redha dan berserah kepada nya....

-_-

06 November 2010

cik teha aku syg seh kt kau..

asalam....

erm..hari ni aku habis kan masa aku dgn kawan aku paling baik..dah 2 bulan lebih kite orang x jumpe..rindu kott...(kire kawan sampai mati lah konon..)hehe..nama dia NURUL FATHIHAH..(nama bapak dia x yah lah aku bg tau erk)..haha..erm..cik teha ni aku kenal time aku form 3..tapi x brape nk rapat sangat..start form 4 baru kite orang kamcing..pegi skolah sama2..balik skolah sama..(kire kalau bleh kt skolah dulu nak pegi toilet pon nak bersama jugak)..kelakar bila di ingat kan balik..haha..dah macam 'pakwe makwe lagak nye' pegi mana asik berkepit je..semua budak2 skolah dah tau..mana ada aku di situ lah ada nye cik teha ni..kite orang x pernah gadoh..mungkin kite orang saling memahami kot..hehe..(poyo je ayat aku)..time hujung tahun kite orang form 4..cik teha jatuh sakit..aku lah orang yang paling sedih..sebab lame jugak lah dia x datang skolah..aku rasa kehilangan glerr time tu..mana x nye..kite orang dah selalu bersama..tiap2 hari muka dia je yang aku hadap..bila x tgk muka dia sehari aku rindu..erm..dalam masa dia sakit tu aku ada datang rumah dia..(part ni yang aku paling sedih sesangat)..sebab dia langsung x kenal aku..bila mak dia tanye siapa aku dia jawab x tahu teha x kenal..time tu hanya tuhan je yang tau betape sedih nye aku..aku nangis sampai x bleh nak tengok muka dia..tapi aku beristifar dalam hati banyak2..sebab aku tau dia tengah sakit..erm..lame jugak dia sakit..adalah lebih kurang dalam 5-6 bulan..masuk pertengahan form 5 cik teha dah ok mcm biasa..aku happy glerr sebab cik teha yang dulu dah kembali..(sampai sini je aku bukak kesah dulu2 ye)..hehe..sekarang kite orang dah jarang jumpe mcm dulu2 sebab dia dah kerja kat shah alam..so susah lah kite orang nak mcm dulu lagi..huhu..hari ni aku jumpe dia lagi..kite orang pegi Klcc tengok wayang..makan pizza..yummm..yumm..hehe..aku bawak adik angkat aku sekali..so kite orang bertiga lah yang pegi..hehe..best..sebab lame x jumpe..insyaallah..ada rezeki kite jumpe lagi ye cik teha..kt bawah ni ada gambar cik teha..^_^




cik teha..^_^

04 November 2010

selamat ulang tahun awak...

yang tulus ikhlas..
ingin sekali sekala diri nya dibelas..
walau hanya dengan..
dakapan di angin lalu..
yang selalu memberi..
ingin sekali sekala jadi penerima..
cukup dengan salam..
dan manis doa..
aku ingin kau merasakan..
hebatnya cinta..
terleburkan saja serpihan calar derita..
selamat ulang tahun sayang..
kini kau bersayap..
pergi lah terbang..
rintaslah
langit cita-cita mu..
harap nanti kita kan bertemu..
selamat ulang tahun sayang..
jangan lah kau tak terbang pulang..
ku nanti penuh kerinduan..
selamat tinggal..selamat jalan..
aku hanya ingin kan engkau setia..
kerana setia yang mencipta bahagia mu..
selamat ulang tahun sayang..
kini kau bersayap..
pergilah terbang..
rintaslah langit cita-cita mu..
harap nanti kita kan bertemu..
selamat ulang tahun sayang..
jangan lah kau tak terbang pulang..
ku nanti penuh kerinduan..
selamat tinggal..
selamat jalan..
sayang...
(selamat ulang tahun kelahiran awk..
saya sentiasa mengingati nya..)

02 November 2010

surat untuk awak


awak,
hari ni sy sedar mungkin saye bkn sesape untuk awak...
dan mungkin jugak awak ade agenda awak yg tersendiri untuk sy...
awak,
bukan ini yg sy harapkan dgn ape yg awak janjikan...
dan sy sentiasa patuh dgn janji sy yg telah sy janjikan...
awak,
mungkin awak x sedar ape yg awak buat ni menyakitkan hati sy...
tp sy cuma nak awak sedar sy ade hati da perasaan mcm orang lain...
awak,
sy bukan sesiapa untuk rebut kejujuran awak untuk sy...
tp cuma kali ni sy nak awak berterus terang dengan sy...
awak,
klau ini bukan ape yg terlintas di hati awak, maafkan sy...
tp klau btol ape yg sy sangkakan, xpe lah sy maafkan awak...
awak,
selagi sy mampu untuk bertahan, sy tetap akan bertahan...
dan jika satu hari nanti sy mengalah, sy mintak maaf...
awak,
jika hidup sy boleh menentukan pilihan, sy pilih awak...
tp jika awak terpaksa menentukan pilihan, sy x paksa awak pilih sy...
awak,
andai satu hari nnti sy bukan milik awak,sy nak awak tau yg sy sentiasa sygkn awak...
tp andai satu hari nnti awak terfikir untuk kembali memilih sy, sy terima awak..
sbb awak akan sntiasa ada dlm hati sy...
awak,
kalaulah awak phm ape yg sy pikirkan, mungkin awak akan rasa dihargai...
tp kalau satu hari nanti awak sedar yg sy btol2 sygkn awak, mungkin awak akan hargai sy..
awak,
andai awak terbaca ape yg
sy nak sampaikan kat awak nie,
sy nak awak tau yg sy btol2 sygkn awak,
sy nak awak tau yg sy sentiasa teringatkan awak,
sy nak awak tau yg sy sanggup lupakan kwn2 lelaki sy semata2 kerana awak,
sy nak awak tau yg sy akan lakukan ape je demi awak,
dan sy nak awak tau yg sy pown ada hati dan perasaan mcm kwn2 awak yg laen... :(

01 November 2010

Berdiri seorang perindu

Sikap mu meremuk kan hati..
Sengaja kau kenang lagi..
kisah menyentuh hati..
Gelisah diri ini..
adakah ku diuji..
kasih ku yang terlalu dalam..
usah lah dipersendakan..
sabar dan kejujuran jadi akar cinta..
agar kita bahagia..
berdiri aku disini bukan untuk seketika..
berdiri aku sebagai perindu..
mesti pun jiwa ku sedih terasa bagai dihiris..
namun ku tersenyum selalu..
ku sentiasa beri kesempatan..
semoga ada ruang kemesraan..
kita yang punya perasaan..
terkadang rasa terkilan..
jangan lah dikeruhkan..
kasih yang sedang tenang..
kerana ku merindu..
berdiri aku disini bukan untuk seketika..
berdiri aku sebagai perindu..
mesti pun jiwa ku sedih..
terasa dihiris namun ku tersenyum selalu..
disini ku berdiri..
sebagai perindu..

(berdiri seorang perindu : ibnor reza) ^_^

28 Oktober 2010

Ku temui manisnya..

assalamualaikum...
disini saya nak ceritakan tentang pengalaman dan sedikit pengajarannya...
kisah ni berlaku dalam hidup saya bermula saya tamat spm.. saya berkenalan dengan seorang lelaki... permulaan perkenalan semua indah belaka... memang tak dapat dinafikan la..
lepas tu, saya menyambung pengajian di ipts...
kemudian, dia datang merisik... tapi keluarga saya membantah dengan alasan saya masih belajar.. saya akui itu.. saya juga berpendapat begitu..
tapi apa yang terjadi... dia memutuskan hubungan dengan saya. alasannya, dia dah temui perempuan lain. apa yang paling saya terkilan, perempuan tu lebih sosial, seksi... sedangkan saya tak..

masa tu, ALLAH je tahu perasaan saya.. saya bertekad takkan bercinta lagi...
tapi takdir ALLAH tiada siapa dapat jangka... datang seorang lelaki non-muslim yang sekadar nak menjadi sahabat..dan salam perkenalan tu saya terima..
sungguh saya tak sangka, rupanya dia bakal memeluk islam.. dan saya sangat terpegun bila dia bercakap mengenai akidah. pengetahuannya dan pegangannya pada islam sangat kuat..
pernah saya rasa kecewa dengan hidup, saya katakan padanya yang saya nak berubah. dari bertudung labuh, sya nak pakai tudung saiz standard yang kecik tu..
tapi dia jawab,

'kan cantik pakai tudung labuh...
cantik yang saya maksudkan adalah cantik luaran dan dalaman.. tapi indahnya kalau cantik akidah..'

bukan bertudung labuh bermakna akidah yang bagus, tapi inilah jendela bagi aurat.. aurat pula adalah jendela bagi maksiat.. jika kita tergamak mendedahkan aurat kita pada umum, maka bermakna kita juga telah membuka jendela bagi kemaksiatan..
fikir-fikirkan..

tapi hubungan kami selalu mempunyai kejutan..
dia meminta kami jadi kawan, dan dia akan berjumpa keluarga saya selepas saya tamat belajar..
sesungguhnya takdir ALLAH tiada siapa dapat menduga..
saya bersyukur kerana ALLAH temukan saya dengan dia...
terima kasih ALLAH...

(sekadar perkongsian sahaja..^_^)

Tenanglah hati....


Setiap hari kita ketawa. Setiap hari kita jumpa kawan. Setiap hari kita dapat apa yang kita nak.
Tapi..kenapa hati kita tak gembira?

Kita sembahyang setiap hari. Kita berdoa selalu pada Allah. Kita mintak sungguh-sungguh pada Allah. Tapi..kenapa susah sangat doa kita nak makbul? Sedangkan Allah ada berfirman. "Berdoalah pada Ku, nescaya akan Ku kabulkan...,"

Apa masalah kita?

Hati kita tak gembira sebab kita tak pernah bersyukur dengan apa yang kita ada. Kita tak pernah nak menghargai setiap nikmat yang kita dapat. Kita asyik memikirkan benda yang kita tak ada, sampai kita lupa melihat nikmat sekeliling kita.

Kita berdoa, tapi kenapa payah sangat doa kita Allah nak makbulkan?

Sebab kita asyik meminta pada Allah, tapi kita tak pernah mintak ampun pada Allah, sedangkan dosa-dosa kita terlampau banyak pada Allah. Alangkah tidak malunya kita. Kita merintih, kita merayu agar Allah makbulkan doa kita. Tapi, lepas kita dapat kesenangan kita lupa pada Allah, kita tak bersyukur pada Allah. Bila dah datang kesusahan, baru nak ingat Allah balik. Baru nak menangis, merintih..mintak Allah pandang kita. Macam mana Allah nak makbulkan doa kita?

Cuba kita renung diri kita. Cuba hitung, berapa kali kita sebut kalimah syukur dalam satu hari? Tak payah seminggu, cukuplah sehari sahaja. Berapa kali agaknya? Itupun kalau ada sebut la..

Pernah kita bangun malam, solat sunat...solat tahajud..solat taubat? Pernah? Ada...waktu zaman sekolah dulu. Itupun, lepas kene ketuk dengan warden, suruh bangun. Lepas tu...ada? Ada...time dah nak exam...waktu rasa result macam ada aura nak fail. Siap buat solat hajat lagi! Lepas dapat result tu, ada tak buat sujud syukur? Hmm...entah la, tak ingat pulak.

Hari-hari kita buat baik. Kita tolong orang. Kita sedekah dekat orang. Kita buat macam-macam. Tapi kenapa kita tak dapat nak rasa kemanisan setiap perbuatan yang kita lakukan tu? Hati kita tetap jugak tak tenang. Kenapa ye? Sebab dalam hati kita tak ada sifat ikhlas. Mulut cakap ikhlas, hati kata lain. Macam mana tu? Kita tolong orang sebab nak harapkan balasan. Nakkan pujian. Nakkan nama. Kita riak dengan setiap kebaikan yang kita buat. Macam mana hati nak tenang? Bila dapat kejayaan, kita bangga dengan apa yang kita ada. Mula nak menunjuk-nunjuk dekat orang. Sampai lupa siapa sebenarnya yang bagi kejayaan tu dekat kita.

Alangkah tidak malunya kita..., Allah ciptakan kita sebagai khalifah di bumi ni. Kitalah sebaik-baik kejadian yang Allah pernah ciptakan sehinggakan semua makhluk sujud pada bapa kita, Nabi Adam kecuali Iblis Laknatullah. Betapa Allah muliakan kejadian manusia. Tapi, kita sendiri tidak memelihara diri kita. Kita lupa tanggungjawab kita sebagai hamba. Kita lupa kepada yang mencipta diri kita. Bahkan, kita alpa dengan nikmat yang ada. Nabi Muhammad s.a.w, pada saat malaikat ingin mencabut nyawa Baginda, Baginda masih memikirkan umat-umatnya. Ummati! Ummati! Sampai begitu sekali sayang Rasulullah pada kita. Tapi kita....? Kita lupa pada Baginda Rasul. Berat benar lidah kita nak berselawat ke atas baginda. Macam mana hati kita nak tenang?
Lembutkanlah hati kita. Tundukkan lah diri kita pada Allah. Bersyukur dengan nikmat yang Allah pinjamkan pada kita. Semua itu tidak akan kekal. Bila-bila masa Allah boleh tarik balik semua itu. Ikhlas kan lah hati dalam setiap perkara yang kita buat.

Sesungguhnya, hanya Allah sahaja yang berkuasa menilai keikhlasan hati kita. Insya Allah, kita akan dapat merasai kelazatan halawatul iman itu sendiri. Tenanglah dikau wahai hati...

23 Oktober 2010

Antara 9 SITI yang patut dicontohi

1) Siti Khadijah

- Beliau merupakan isteri Rasulullah s.a.w yg melahirkan anak2 Rasulullah, setia dan menyokong Rasulullah walaupun ditentang hebat oleh org2 kafir dan musyrik, menghantarkan makanan kpd Baginda ketika Baginda beribadat di Gua Hira'.

2) Siti Fatimah

- Anak Rasulullah yg tinggi budi pekertinya. Sangat kasih dan setia kpd suaminya Ali karamallahu wajhah walaupun Ali miskin. Tidur berkongsikan 1 bantal dan kdg2 berbantalkan lengan Ali. Rasulullah pernah b'kata aku takkan maafkan kamu wahai Fatimah sehinggalah Ali maafkan kamu.

3) Siti A'ishah

- Beliau isteri Rasulullah yg paling romantik. Sanggup berkongsi bekas makanan dan minuman dgn Rasulullah. Di mana Nabi s.a.w minum di situ beliau akan minum menggunakan bekas yg sama.

4) Siti Hajar

- Isteri Nabi Ibrahim yg patuh kpd suami dan suruhan Allah. Sanggup ditinggalkan oleh Nabi Ibrahim atas suruhan Allah demi kebaikan. Berjuang mencari air utk anaknya Nabi Ismail (Pengorbanan seorg ibu mithali).

5) Siti Mariam

- Wanita suci yg mmg pandai menjaga kehormatan diri dan mempunyai maruah yg tinggi sehingga rahimnya dipilih oh Allah s.w.t utk mengandungkan Nabi Isa.

6) Siti Asiah

- Isteri Firaun yg tinggi imannya dan tidak gentar dgn ujian yg dihadapinya drpd Firaun Laknatullah.

7) Siti Aminah

- Wanita mulia yg menjadi ibu kandung Rasullullah. Mendidik baginda menjadi insan mulia.

8) Siti Muti'ah

- Isteri yg patut dicontohi dan dijanjikan Allah syurga untuknya kerana setianya kpd suami, menjaga makan minum, menyediakan tongkat utk dipukul oleh suaminya sekiranya layanannya tidak memuaskan hati, berhias dgn cantik utk tatapan suaminya sahaja.

9 ) Siti Zubaidah

- Wanita kaya dermawan yg menjadi isteri Khalifah Harun Al-Rashid. Sanggup membelanjakan semua hartanya utk membina terusan utk kegunaan org ramai hanya niat kerana Allah s.w.t.

* 9 Siti ini adalah petikan drpd kata2 Ustazah Siti Norbahiah Mahmud dlm rancangan Halaqah TV9 bertajuk 'SITI IMPIAN'. Adakah kita tergolong antara Siti2 ini? Tapi bukan SITI NURHALIZA ye!!!.Tepuk dada tanya iman. Sama2 kita tingkatkan ilmu kita utk menjadi insan yg lebih baik di Bumi Allah ini, insyaAllah.

20 Oktober 2010

Telah ku pilih jalan mu...

Telah kupilih jalanMu
Jalan yang mendekatkan aku padaMu
Jalan orang-orang yang beriman dan beramal soleh
Dan aku yakin sebenar-benarnya
Cintaku padaMu takkan pernah dikecewakan

Namun Tuhan,
Ampuni aku,
Fitrah hati ini terlalu berat untuk kubuang
Terlalu pahit untuk ditelan
Tapi terus-terusan aku gagahkan
Demi menggapai cintaMu Yang Esa

Bantulah aku Tuhan
Jika rinduku ini imaginasi syaitan
Dan kuminta ia dilenyapkan
Andai kasihku berlandaskan nafsu
Kumohon matikanlah rasa cinta yang belum tentu jadi milikku

Tolonglah aku Tuhan
Untuk mengisi bejana cintaku untukMu
Agar aku takkan pernah dahagakan
Cinta dari insan yang tak halal bagiku
Teguhkan kasihku untukMu
Agar aku tak kecundang dijajah cinta yang dusta
Yang menjadi hijab di antara kita
Tetapkan langkahku di jalan ini

Gagahkan aku Tuhan
Untuk menenggelamkan kapal cinta manusia
Walau ia se'gah' bahtera 'Titanic'
Tetapku pinta ia karam
Jika belayar ia di lautan dosa

Dan kumohon Tuhan
Damaikanlah ombak di hati
Walaupun ribut datang mengundang
Kasihku diikat di dasar Rabbi
Kerana ianya lumrah ujian..
Dan akan kuterus tekadkan janji
Kerana telah kupilih jalanMu.

salah ke..??


salah ke jika saya sayang awak..??


jika saya cinta awak..??


jika saya kasih awak..??


salah ke saya punya perasaan begini terhadap awak..


saya hanya lah manusia,, insan,, dan wanita biasa..


yang punya perasaan untuk di cintai dan disayangi..


tapi kenapa bila perasaan ni wujud sering kali ianya disakiti dan dikecewakan..


kenapa..??


19 Oktober 2010

Puaskah...engkau...!!!

puaskah kau lukai ku..
puaskah kau sakiti ku..
puaskah khianati ku..
puaskah ohh..sayang ku..
dimana nurani mu..
dimana akal sihat mu..
sekarang engkau campak kan ku..
setelah kau dapat kan ku..
mungkin hanya bila ku mati..
kau kan berhenti tuk menyakiti..
sampai kapan aku begini..terus begini..
terus engkau lukai..
ingat kah saat yang lalu..
saat kau peluk diriku..
tapi kini semua layu..
kau tegar khianati ku..
mungkin hanya bila ku mati..
kau kan berhenti tuk menyakiti..
sampai kapan aku begini..terus begini..
terus engkau lukai..
pauskah....!!!!!!!!

Egokah aku...???

EGOKAH AKU...??????????

KINI SEMUA BERLALU..

KARNA ENGKAU TAK MEMILIH KU..

SALAH KAH AKU MENCINTAI MU..

WALAU KU TAHU KU TAK DIHATIMU..

EGOKAH AKU MEMILIKIMU..

WALAU KU TAHU ENGKAU TAK MEMILIHKU..

KU HARAP TUHAN CABUT NYAWAMU..

AGAR TAK ADA YANG MILIKIMU..

SEDARKAH...

KINI KU TAK RELA...

MINDA KU TELAH SINAR MIMPI KU TERNYATA..

KINI SEMUA BERLALU KERNA ENGKAU TAK MEMILIHKU..

SALAH KAH AKU MENCINTAIMU..

WALAU KU TAHU KU TAK DIHATIMU..

EGOKAH AKU MEMILIKI MU..

WALAU KU TAHU KAU TAK MEMILIHKU..

14 Oktober 2010

Ya ukhti! jalan ibadah amat luas untuk mu

Wahai saudari-saudari muslimahku,

Cubalah kalian nilaikan berapa banyakkah ibadah-ibadah yang kalian boleh lakukan ketika haidh tetapi kalian masih tidak melakukannya. Bukaklah Hisnul Muslim, lihatlah doa-doa dan zikir-zikir yang Nabi Muhammad s.a.w amalkan, nilailah, cerminlah diri kita sudahkah kita amal semua zikir-zikir yang ada di dalamnya.

Jika masih belum puas, periksalah pula kitab al-Adzkar oleh Imam an-Nawawi. Lihat berapa banyak zikir-zikir dan doa-doa yang kalian belum amalkan. Jadi tiada alasan untuk kalian wahai-wahai srikandi tercinta untuk berkata bahawa apabila haidh maka kami kurang beribadah berbanding lelaki.

Wahai saudari-saudari seaqidahku,

Dalam bab membaca dan menyentuh al-Quran. Ulama-ulama umat masih berbeza pendapat tentang pengharamannya. Seandainya saudari berpegang kepada pendapat mengharamkannya, masih banyak ibadah yang saudari boleh lakukan bahkan tak akan habis untuk saudari lakukan di satu malam.

Wahai srikandiku,

Apabila kalian uzur, bukan alasan untuk kalian menghabiskan masa menonton televisyen tatkala si suami sedang bersolat. Bukanlah ia menjadi alasan untuk saudari menghabiskan hari siang dan malammu dengan tidur dan membiarkan si suami bersolat malam sendirian. Bukan juga ia menjadi alasan untuk kalian membiarkan anak-anak terkapai-kapai mempelajari al-Quran sendirian.


Wahai srikandiku,

Cuba kalian kira, berapa minitkah bagi setiap solat yang kalian lakukan apabila kalian berada di dalam keadaan suci. Andai kata 5 minit. Kenapa tidak kalian gunakan 5 minit itu untuk membaca doa-doa dan zikir-zikir yang Rasulullah s.a.w amalkan. Jika kalian solat malam selama 1 jam di bulan Ramadhan ketika kalian suci. Kenapa tidak kalian gunakan sejam itu dikala kalian uzur untuk kalian membanyakkan istighfar, memohon keampunan daripada Tuhan. Biarkanlah air mata kalian keluar pada malam itu. Biarkan ia menjadi saksi ketundukan kalian kepada Allah yang Maha Pengampun.

Wahai saudariku,

Jika kalian tidak berpuasa, gunakanlah kelebihan kekuatan yang ada pada hari itu untuk membantu kawan-kawan kalian yang berpuasa. Saudari boleh sediakan hidangan berbuka untuk mereka dan membiarkan mereka berehat. Saudari juga boleh membantu mereka melakukan kerja-kerja rumah, dan mengurangkan kerja-kerja mereka. Bukankah ini semua ibadah wahai srikandiku.

Wahai saudariku,

Jika saudari berpegang kepada ulama yang menyatakan haram wanita uzur memasuki masjid, masjid banyak ibadah yang boleh saudari lakukan dirumah. Jika saudari berpegang kepada pendapat membenarkan saudari yang uzur ke masjid, banyak juga yang saudari boleh lakukan di masjid walaupun tidak bersolat.

Saudari boleh membantu menjaga kanak-kanak kecil yang sedang bermain tatkala ibu bapa mereka bersolat. Saudari boleh bacakan kepada mereka kisah-kisah nabi, saudari boleh mengajar mereka membaca Alif, Ba, Ta. Saudari boleh menenangkan mereka tatkala mereka menangis menanti si ibu yang sedang bersolat. Bukankah ini semua ibadah wahai srikandiku.

Ya ukhti,

Sungguh luas jalan ke syurga yang Allah bentangkan untuk saudari. Janganlah saudari sempitkan jalan yang luas itu. Mahukah saudari menempun jalan mudha ke syurga? Bukankah jalan ke syurga dimudahkan untuk mereka yang menuntut ilmu.

Saudari boleh gunakan masa yang biasa saudari lakukan untuk solat dengan membaca buku-buku agama. Saya nasihatkan saudari untuk memulakan dengan bahan bacaan asas agama. Saudari mulakanlah dengan membaca buku-buku berkaitan akidah. Pilihlah buku yang mudah. Saudari boleh membaca Kitab at-Tauhid karangan Shaikh Muhammad bin Abdul Wahab. Sangat ringkas buku ini dan mudah untuk saudari fahami. Saudari juga boleh membaca buku saudara Hafiz Firdaus Abdullah tentang contoh-contoh hal yang boleh merosakkan akidah. Selepas itu saudari hendaklah membaca buku tentang bersuci.

Buku kecil Sifat Wudhu Rasulullah amatlah berguna buat saudari. Selepas itu bacalah buku Sifat Solat Nabi untuk saudari memperbaiki mutu solat saudari. Saudari juga tidak boleh melupakan hukum-hakam khas untuk gadis atau wanita seperti saudari. Bacalah buku-buku berkaitan hukum hakam haidh, istihadah dan lain-lain. Saudara boleh membaca buku karangan Shaikh Shalih al-Utsaimin berkaitan hal ini.


Wahai saudariku,

Saya kira jika mahu ditulis kesemua di sini akan hal-hal yang boleh dilakukan oleh wanita-wanita yang uzur, nescaya akan habislah dakwat pena, akan menjadi bermuka-muka tulisan ini. Dan saudari juga mungkin tidak akan mampu melaksanakan kesemuanya.

Ya ukhti,

Ingatlah Allah Maha Adil. Keuzuran pada wanita bukan penghalang mereka beribadah. Sematlah rasa cinta pada Tuhan, yakinlah pada keadilanNya, titiskanlah air mata memohon keampunanNya.

Wallahu’alam.

(sekadar perkongsian bersama)

Tinta buat bakal suami ku

Assalammualaikum wrt wbt.

Buatmu,

Bakal suamiku.

Entah angin apa yang membuai hari ini, membuatkanku begitu berani untuk mencoretkan sesuatu untuk dirimu yang tidak pernah kukenali. Aku sebenarnya tidak pernah berniat untuk memperkenalkan diriku kepada sesiapa. Apatah lagi meluahkan sesuatu yang khusus buatmu sebelum tiba masanya. Kehadiran seorang lelaki yang menuntut sesuatu yang aku jaga rapi selama ini semata-mata buatmu. Itulah hatiku dan cintaku, membuatkan aku tersedar dari lenaku yang panjang.

Aku telah dididik ibu semenjak kecil agar menjaga maruah dan mahkota diriku kerana Allah telah menetapkannya untuk suamiku, iaitulah dirimu suatu hari nanti. Kata ibu, tanggungjawab ibubapa terhadap anak perempuan ialah menjaga dan mendidiknya sehingga seorang lelaki mengambil alih tanggungjawab itu dari mereka. Jadi, kau telah wujud dalam diriku sejak dulu lagi. Sepanjang umurku ini.

Aku menutup pintu hatiku daripada mana-mana lelaki kerana aku tidak mahu membelakangimu. Aku menghalang diriku dari mengenali mana-mana lelaki kerana aku tidak mahu mengenali lelaki lain selainmu, apatah lagi memahami mereka. Kerana itulah aku sedaya kudrat yang lemah ini membatasi pergaulanku dengan bukan mahramku. Aku sering sahaja berasa tidak selamat diperhatikan lelaki. Bukanlah aku menyangka buruk terhadap mereka, tetapi lebih baik aku berjaga-jaga kerana contoh banyak di depan mata. Apabila terpaksa berurusan dengan mereka, akan aku buat ‘expressionles face’ dan ‘cool’. Akan aku palingkan wajahku daripada lelaki yang asyik merenungku ataupun cuba menegurku. Aku seboleh-bolehnya melarikan pandanganku daripada ajnabi kerana pesan Sayyidatina ‘Aisyah R.A ;


“sebaik-baik wanita ialah yang tidak memandang dan dipandang”


Aku tidak ingin dipandang cantik oleh lelaki. Biarlah aku hanya cantik di matamu. Apa guna aku menjadi idaman ramai lelaki sedangkan aku hanya boleh menjadi milikmu seorang. Aku tidak merasa bangga menjadi rebutan lelaki bahkan aku merasa terhina diperlakukan sebegitu seolah-olah aku ini barang yang boleh dimiliki sesuka hati. Aku juga tidak mahu menjadi punca kejatuhan seseorang lelaki yang dikecewakan lantaran terlalu mengharapkan sesuatu yang tidak dapat kuberikan.


Bagaimana akan aku jawab di hadapan Allah kelak andai disoal?

Adakah itu sumbanganku kepada manusia selama hidup di muka bumi?


Kalau aku tidak ingin kau memandang perempuan lain, aku dululah yang perlu menundukkan pandanganku. Aku harus memperbaiki kelemahan dan menghias peribadiku kerana itulah yang dituntut Allah. Kalau aku inginkan lelaki yang baik menjadi suamiku, aku juga perlu menjadi perempuan yang baik.


Bukankah Allah telah menjanjikan perempuan yang baik itu untuk lelaki yang baik?


Tidak dapat aku nafikan, sebagai remaja aku memiliki perasaan untuk menyayangi dan disayangi. Namun, setiap kali perasaan itu datang, setiap kali itulah aku mengingatkan diriku bahawa aku perlu menjaga perasaan itu kerana ia semata-mata untukmu. Allah telah memuliakan seorang lelaki yang bakal menjadi suamiku untuk menerima hati dan perasaanku yang suci. Bukan hati yang menjadi lebihan lelaki lain. Lelaki itu berhak mendapat kasih yang tulen, bukan yang telah dibahagi-bahagikan.


Diriku yang sememangnya lemah ini diuji Allah apabila seorang lelaki secara tidak sengaja mahu berkenalan denganku. Aku secara keras menolak, pelbagai dalil aku dikemukakan, tetapi dia tidak mahu mengalah. Lelaki itu tidak hanya berhenti di situ. Dia sentiasa menghubungi dan menggangguku. Aku berasa amat tidak tenteram, seolah-olah seluruh hidupku yang ceria selama ini telah dirampas dariku. Aku tertanya-tanya adakah aku berada di tebing kebinasaan. Aku beristighfar memohon keampunan-Nya. Aku juga berdoa agar Dia melindungi diriku daripada sebarang kejahatan. Kehadirannya membuatkan aku banyak memikirkanmu. Kau kurasa seolah-olah wujud bersamaku. Di mana sahaja aku berada, akal sedarku membuat perhitungan denganmu. Aku tahu lelaki yang melamarku itu bukan dirimu. Malah aku yakin pada gerak hati, ‘woman intuition’ku yang mengatakan lelaki itu bukan kau.

Aku bukanlah seorang gadis yang cerewet dalam memilih pasangan hidup. Siapalah diriku ini untuk memilih berlian sedangkan aku hanya sebutir pasir yang wujud di mana-mana. Tetapi aku juga punyai keinginan seperti gadis lain, dilamar lelaki yang bakal dinobat sebagai ahli syurga, memimpinku ke arah tuju yang satu. Tidak perlu kau memiliki wajah seindah Nabi Yusuf A.S yang mampu mendebarkan jutaan gadis untuk membuatku terpikat. Andainya kaulah jodohku yang tertulis di Luh Mahfuz, Allah pasti mencampakkan rasa kasih di dalam hatiku, jua hatimu kali pertama kita berpandangan. Itu janji Allah. Akan tetapi, selagi kita tidak diikat dengan ikatan yang sah, selagi itu jangan kau zahirkan perasaanmu itu kepadaku kerana kau masih tidak mempunyai hak untuk berbuat begitu. Juga jangan kau lampaui batasan yang telah ditetapkan syara’. Aku takut perlakuanmu itu akan memberi impak yang tidak baik dalam kehidupan kita kelak. Permintaanku tidak banyak, cukuplah dirimu yang diinfak seluruhnya pada mencari redha Ilahi.


Aku akan berasa amat bertuah andai dapat menjadi tiang seri ataupun sandaran perjuanganmu. Bahkan aku amat bersyukur pada Ilahi kiranya akulah yang ditakdirkan meniup semangat juangmu, menghulurkan tanganku untuk berpaut sewaktu rebah atau tersungkur di medan yang dijanjikan Allah dengan kemenangan atau syahid itu. Akan aku kesat darah dari lukamu dengan tanganku sendiri. Itulah impianku. Aku pasti berendam airmata darah andainya engkau menyerahkan seluruh cintamu padaku. Bukan itu yang aku impikan. Cukuplah kau mencintai Allah dengan sepenuh hatimu. Kerana dengan mencintai Allah kau akan mencintaiku kerana-Nya. Cinta itu lebih abadi dari cinta insan biasa. Moga cinta itu juga yang akan mempertemukan kita kembali di syurga.

Aku juga tidak ingin dilimpahi kemewahan dunia. Cukuplah dengan kesenangan yang telah diberikan ibubapaku dulu. Apa guna kau menimbun harta untuk kemudahanku sekiranya harta itu membuatkan kau lupa pada tanggungjawabmu terhadap agamamu. Aku tidak akan sekali-kali bahagia melihatmu begitu. Biarlah kita hidup di bawah jaminan Allah sepenuhnya. Itu lebih bermakna bagiku.


Dariku,

Bakal isterimu

Bunga idaman islam..

Petang tadi terlihat kepadaku sekuntum bunga. Kelopaknya indah warna warni kucuba mendekatinya tapi niatku terbantut tatkala melihat duri-duri tajam di batangnya pasti duri-duri itu akan melukai jemariku.

Aku cuba mencium baunya tetapi amat payah lantaran sukar memegangnya aku mengeluh sendiri mencari bunga cantik yang bisa kusentuh lalu kuterlihat kepada sekuntum bunga tidak jauh dariku.

Aku menghampiri bunga itu nampak cantik dari jauh kulihat batangnya, tiada berduri lalu kusentuh dan kucuba menciumnya tapi tak lama kemudian aku lepaskannya. Baunya cukup membuatkan aku loya lalu aku terdengar suara manusia lain dibelakangku; sepasang adam dan hawa sedang bermanjaan lagak mereka sungguh menjengkelkan. Aku mengumpat di dalam hati rasa marah bila hukum Tuhan tak diendahkan.

Tak lama kemudian si adam memarahi si hawa. Aku hanya melihat dari jauh seperti menonton drama di televisyen lalu si adam meninggalkan si hawa seorang diri membiarkan gadis manis itu menangis hiba sementara itu pula aku terpandang seorang hawa berpakaian serba sopan sederhana gayanya dia berjalan tidak jauh dariku.

Pakaiannya labuh tidak meransang nafsu. Alangkah senang hatiku melihatnya dia menundukkan pandangan. Adam di sisi langsung tidak menegur bukan kerana benci tetapi tanda hormat.

Aku tersenyum sendiri tiba-tiba aku teringatkan dua kuntum bunga yang baru tadi kulihat.

Aku mula bermonolog.. bunga yang berduri itu pasti susah didekati sang kumbang. Bunga yang busuk itu pasti sudah dihisap madunya oleh sang kumbang lalu kumbang itu meninggalkannya setelah puas madunya dihisap.

Aku melihat kembali ke arah dua hawa tadi lalu ku bingkas bangun.

Siapakah aku?

Aku tergolong dalam kelompok bunga yang mana?

Tiba-tiba aku menangis merenung sifat sendiri...

Ya Allah! jadikan aku bunga idaman para mujahid...Bunga idaman agama! Aku mahu kelopakku indah tanpa sedikitpun kotoran..Jadikan aku wanita solehah, wanita mukminah!

Moga diriku seperti Khadijah, Masyitah, Aisyah, Muthiah dan Ainul Mardiah! Aku ingin menjadi bunga idaman Islam.

insyaallah...

28 September 2010

Hanya dia

ku cintai dia kerna cara dia..
Sungguh berbeda dari yang telah ku jumpa..
Renungan dia tulus merasuk jiwa..
Hingga terasa terus ke hati..
Ku cintai nya kerana kesungguhannya..
Bukan nya kata-kata semata-mata..
Perwatakkannya mengatakan segalanya..
Buat ku percaya kan janjinya..
Ku akui aku mengilai nya..
Ku akui aku menyintainya..
Kisah ku kisah dia..
Cerita yang sama..
Setiap detik hanya dia..
Ku akui aku menggagumi nya..
Ku akui aku menyayangi nya..
Sungguhnya ku akui ku perlukan dia..
Segalanya ku serah kepada dia..
Cintai dia bersama mimpi-mimpi nya..
Cintai dia bersama keanehannya..
Cintai dia hanya dia..
Ku akui ku cintai dia selamanya..

Untukmu Adam dan Hawa

Adam...

Kau bilang dirimu hebat dan kuat ibarat pahlawan,

Gagah perkasa seperti Badang,

Kau gunakan Hawa sebagai umpan,

Untuk membuktikan kelelakianmu yang hanya temberang.

Hawa...

Kau bangga dengan kecantikan lahiriah yang ada padamu,

Kau sanjung tinggi Adam yang terpikat dengan keindahan rupamu,

Kau tersenyum manis saat Adam melihat lenggok tubuhmu,

Tapi kau marah dan benci bila ada segelintir Adam yang menegurmu.


Adam...

Kadangkala kekacakan yang ada padamu,

Bisa membuat Hawa lemah dan cair ibarat ais terkena api,

Hati yang rapuh mudah luluh dan tunduk pada nafsu,

Jiwa yang halus mudah pula jatuh hati.


Hawa...

Iblis menggunakanmu sebagai umpan untuk memerangkap Adam,

Kau harus ambil kesempatan ini untuk memperdayakan Iblis,

Selamatkanlah Adam dari cengkaman api yang tidak akan terpadam,

Jatuhkanlah musuh Islam dengan akal satumu yang genius.


Adam...

Kata-kata manis nistamu bisa menggoda hati Hawa,

Senyum nakalmu membuatkan Hawa semakin suka,

Lembutmu dalam berkata membuatkan Hawa senang mendekatimu,

Sikap prihatinmu membuat Hawa tergilakan perhatianmu.


Hawa...

Sikapmu yang tidak endah menjadikan Adam berani terhadapmu,

Berani mengambil kesempatan untuk menyentuh maruahmu,

Ketidaktegasanmu membuatkan Adam semakin suka akan dirimu,

Hingga kau pun hanyut dalam dunia cinta palsu.


Adam...

Kau bilang akalmu sembilan mengalahkan nafsumu yang satu,

Gunakanlah akalmu itu untuk mendidik nafsumu yang boleh membinasakan Hawa,

Cerdikkanlah akalmu itu dengan berjihad menentang nafsumu,

Agar Hawa terpelihara sentiasa dalam jagaan taqwa.


Hawa...

Lenggok tubuhmu bisa membuat Adam terpaku dan mata menjadi sepi,

Lembut suaramu bisa mencairkan hati lelaki Adam,

Longgarkanlah pakaianmu agar tubuhmu tertutup rapi,

Tegaskanlah suaramu supaya syaitan tidak berpeluang merasuk Adam.


Oleh itu Adam...

Bersikap tegaslah dengan Hawa dalam setiap urusanmu,

Kau harus kuat dan sabar dalam membimbing Hawa yang semakin liar,

Kau harus teruskan perjuanganmu menentang hawa nafsumu,

Agar nafsu Hawa tidak terus-terusan menular..
Adam...


Hawa meminta agar kau bersikap tegas dan berani,

Supaya Hawa takut untuk menggoda dan mendekati,

Supaya syaitan tidak membisikkan godaan nafsu durjana,

Agar kau bisa menjadi pemimpin dan ketua yang diidami Hawa..


Begitu juga Hawa...

Mahalkanlah senyummu yang bisa menawan hati lelaki,

Jagalah dan peliharalah aurat dan maruah dirimu,

Untuk membentengi nafsu yang sangat dibenci,

Agar kau suci terpelihara saat Adam menyuntingmu..


Hawa...

Adam mudah cair dengan keanggunan wajahmu,

Namun...itu bukanlah yang Adam harapkan,

Adam mengharapkan Hawa yang berpegang teguh pada agama sebagai penyuci kalbu,

Adam juga menginginkan Hawa yang sopan dan memelihara aurat dalam berpakaian..

Dan

Untukmu Adam :

Jadilah Adam yang berpendidikan tinggi dalam agama yang bisa membimbing Hawa dari menjadi mangsa godaan syaitan dan nafsu yang boleh membinasakan..

Jadilah Adam yang murah dengan kata-kata nasihat dan teguran yang boleh memperbaiki Hawa..

Jadilah Adam yang sentiasa berjuang menentang nafsu dan memelihara maruah diri untuk orang tercinta yang sah bergelar isteri..

Jadilah juga Adam yang boleh menjadi ketua keluarga, imam dalam solat berjemaah dan pemimpin agama seperti yang diingini oleh Hawa..

Untukmu Hawa :

Jadilah Hawa yang tinggi dengan didikan agama, merendah diri dengan akhlak terpuji dan baik hati. Jadilah Hawa yang menjaga aurat dan maruah diri dari sewenang-wenangnya dilihat ajnabi..

Jadilah Hawa yang sentiasa haus akan ilmu nasihat dan teguran sebagai persiapan menjadi Hawa yang solehah untuk seorang yang sah bergelar suami..

Jadilah juga seorang Hawa yang bisa menjadi anak, ibu dan isteri yang solehah serta hamba Allah yang beriman dan bertaqwa seperti yang diidamkan oleh Adam..

:Air mata tidak selamanya abadi::

Senyum..Bahagia..Tenang..

Ke mana perginya hari-hari gelap itu?
Hilangnya tidak disedari..Lesapnya tidak mengesankan lagi..
Alhamdulillah..Akhirnya, detik-detik hitam itu sudah berlalu..
Pasti..Semua orang pastinya pernah diuji dengan pelbagai jenis dugaan..Semua tak terkecuali..
Namun, tanda perhatian dan kasih sayang Allah pada hamba-hamba-Nya ini seringkali disalah tafsirkan sebagai kemusnahan, disalah ertikan sebagai perhentian terakhir hidup bagi mereka yang lemah akal dan jiwanya..
Tidak, aku tidak akan sekali-kali menyalahkan mereka..Kelemahan adalah sebahagian 'anggota' manusia, ketidaksempurnaan pula ada 'nama timangan' mereka..
Dulu, ada satu kisah tentang rama-rama..Sering aku kisahkan cerita ini pada mereka yang dirundum kesedihan..
Dengan kisah ini jualah, terselit sekelumit harapan untuk menyisip secebis kekuatan buat mereka yang lemah..
Memang, aku tidak mampu menyanyikan lagu 'Semangat Yang Hilang' untuk mengobarkan kembali semangat mereka, aku juga tidak dapat memberi preskripsi ubat untuk menghilangkan ingatan-ingatan buruk itu, malah aku tidak akan mungkin punya kuasa ajaib untuk mengubah takdir jika bukan diri mereka sendiri yang ingin bangkit mengubah segalanya..
Rama-rama bagiku cukup simbolik..Ia lambang perjuangan hidup..Ia terbang mengibarkan kepak warna-warninya yang indah dan memukau setiap mata yang memandang..
Namun, dulunya rama-rama ini tak lebih dari seekor beluncas..
Ya, seekor beluncas yang dibenci, dianggap perosak dan sering dijauhi..
Namun, kemudian berubah menjadi kepompong sebelum bertransformasi menjadi seekor rama-rama yang cantik..
Kisah rama-rama ini kisah benar, bukan rekayasa atau hikayat dongeng penuh fantasi tetapi lebih kepada teori logik, sebuah cerita saintifik..
Pernah, terdapat sekumpulan saintis sedang membuat kajian terhadap rama-rama..
Mereka memerhatikan dengan teliti proses bagaimana seekor rama-rama keluar dari kepompongnya..
Ia kelihatan seperti kepayahan, terseksa untuk mengeluarkan diri..
Berjam-jam lamanya, rama-rama ini mencuba, mencuba, dan terus mencuba untuk keluar dari kepompong yang kecil itu..
Akhirnya, ia berhasil..Rama-rama ini pun terbang ke sana dan ke mari seolah-olah meraikan kebebasannya..
Saintis-saintis muda ini kemudian beralih kepada rama-rama yang lain..
Mereka sepakat untuk membantu mengeluarkan rama-rama ini dari kepompongnya dengan menggunting kepompong tersebut..
Rama-rama ini berhasil 'di'keluarkan dengan mudahnya..
Namun, tahukah kamu apa yang terjadi dengan rama-rama ini?..
Tidak, ia tidak mati..Ia masih hidup, ia meneruskan hidupnya dalam keadaan cacat seumur hidup..
Ia tidak berupaya untuk terbang, tidak akan pernah mampu terbang seperti layaknya.. Bukankah ini lebih malang?..
Ternyata, segala kesukaran serta kepayahan ketika berusaha keluar dari kepompong itulah yang memberi kekuatan bagi seekor rama-rama untuk terbang..
Hakikatnya, apa yang tidak membunuh kita itulah yang melangsungkan kehidupan ini..
Kita tidak akan kenal bahagia sebelum melalui sengsara, tidak kenal cinta sebelum faham erti benci, tidak menghargai senyuman tanpa air mata pedih..
Kitaran hidup ini perlu didalami, jatuh bangunnya, turun naiknya, takdir dan karma..
Tentu, kata–kata ini sering kita dengar di mana-mana,.
"setiap yang berlaku pasti ada hikmah disebaliknya"..
Ini bukan kata-kata kosong yang palsu..Bukan..
Tetapi, jangan pula tanyakan padaku, bila dan bagaimana?
Tetapi bersabarlah..Airmata tidak abadi, kering suatu masa nanti. Percayalah, keajaiban itu pasti ada..
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan setiap yang berlaku..